Stora delar av omstruktureringen i Vision Park är genomförd

Stora delar av omstruktureringen i Vision Park är genomförd Arbetet med att integrera Vision Park och IMG är i slutskedet. Omfattande organisations-förändringar har genomförts i syfte att realisera de intäkts- och kostnadssynergier som samgåendet möjliggör. Den nya koncernstrukturen ska leda till ökad konkurrenskraft, både i Norden och internationellt, samt förutsättningar för ett kraftigt förbättrat resultat från och med verksamhetsåret 2002. Bolaget kommer att ha betydande kostnader för att uppnå nedan presenterade samordningsvinster och kostnadsbesparingar. Kostnaden för omstrukturering inom Vision Park kommer att belasta resultatet för perioden januari-mars 2001. - Den nya organisationen är nu på plats och antalet medarbetare har minskat från 226 till cirka 110 anställda. Genom outsourcing av logistikfunktionen och effektivisering av administration, marknadsföring, distribution och försäljning kommer vi att halvera dessa kostnader från 120 MSEK (proforma) till cirka 60 MSEK per år. Vi har nu lagt grunden för att skapa lönsamhet och vi jobbar aktivt med att ytterligare trimma organisationen. Viktiga ledord för det nya Vision Park är lönsamhet, kontroll och fokus, säger Vision Parks nya VD Joakim Hedin. Efter att de initierade åtgärdsprogrammen verkställts i sin helhet kommer det sammanslagna bolaget att ha reducerat antalet anställda från 226 till cirka 110 personer. Innan sammanslagningen av Vision Park och IMG har kostnadsreducerande åtgärder vidtagits i både Vision Park och IMG. Dessa besparingar kommer tillsammans med de förväntade samordningsvinsterna, om minimum 25 MSEK, att reducera kostnaderna med totalt cirka 60 MSEK på årsbasis från och med år 2002, med fullt effekt från och med det fjärde kvartalet år 2001. Åtgärderna skapar förutsättningar för kraftigt förbättrat resultat från och med verksam-hetsåret 2002. Syftet är att skapa ett konkurrenskraftigt företag med god lönsamhet som bygger intressanta värden för aktieägarna. Att utveckla egna produkter som bygger varumärken och ger högre marginaler är även fortsättningsvis kärnan i Vision Parks verksamhet. Åtgärdsprogram Vision Park Vision Park har inför samgåendet genomfört det åtgärdsprogram som presenterades den 12 mars. Åtgärderna väntas reducera Vision Parks kostnader med cirka 20 MSEK på årsbasis. Dotterbolaget i Köpenhamn har avyttrats för att sänka de fasta kostnaderna. Bolaget kommer att fortsätta att producera till Vision Park men som en extern leverantör. Verksamheten i Stockholm och Oslo effektiviseras för att sänka overheadkostnaderna. Ett tiotal medarbetare i Stockholm och Oslo har varslats om uppsägning. Åtgärdsprogram IMG För att fokusera på bolagets kärnverksamhet avyttras de verksamheter i IMG som inte passar in i den nya koncernens struktur. Dessa åtgärder beräknas sänka kostnaderna med cirka 15 MSEK per år. IMG:s musikverksamhet avyttrades den 30 april till ledningen för bolaget. Elevdata i Malmö AB har avyttrats till bolagets företagsledning. Verksamheten inom E-tainment Sweden AB har lagts ner och aktiviteterna tillförts verksamheten inom Vision Park Online. Samordningsvinster som en följd av samgåendet Synergieffekterna från samgåendet beräknas sammanlagt medföra kostnadsbesparningar om minimum 25 MSEK på årsbasis från och med år 2002. Besparingarna uppstår enligt följande: Försäljningsorganisation Sverige; Den svenska försäljningsorganisationen blir en trimmad kombination av de två tidigare bolagen. Samtliga dubbla funktioner samordnas. Syftet är att bibehålla båda bolagens försäljning men till kostnaden av ett bolag. Det nya försäljningsbolaget kommer att kosta cirka 11 MSEK att driva per år mot tidigare cirka 24 MSEK. Försäljningsorganisation Norge; Vision Parks försäljningsbolag i Oslo bli bas där delar av IMG:s organisation tillförs. IMG:s säljbolag i Trondheim har lagts ned. Förändringarna i Norge medför besparingar om cirka 7 MSEK på årsbasis. Försäljningsorganisation Danmark; I Vision Parks danska säljbolag blir det inga förändringar, eftersom IMG tidigare inte hade någon verksamhet i Danmark. Försäljningsorganisation Finland; IMG:s finska försäljningsbolag kvarstår, eftersom Vision Park tidigare inte hade någon verksamhet i Finland. Logistik; Lagret och den fysiska hanteringen har flyttats från Danmark till Borås. Genom att flytta lagret till Borås, som är outsourcat till SDC Logistik, sparar Vision Park cirka 6 MSEK per år. Att inte bedriva logistiken i egen regi skapar större flexibilitet och mindre sårbarhet för säsongsvariationer genom att den fasta kostnaden blir en rörlig kostnad som dessutom är betydligt lägre. Den geografiska belägenheten och servicegraden blir bättre för Sverige och Norge och ej försämrad för Danmark. Genom att outsourca lager och fysisk distribution uppnås större effektivitet och en ökad fokusering på kärnverksamheten. Övrigt; Genom koncentration av utvecklingsresurserna till färre orter samt samordning inom ekonomi, administration och IT uppnås ytterligare besparingar om cirka 5 MSEK. Samordningskostnader Bolaget kommer att ha betydande kostnader för att uppnå ovan presenterade samordnings-vinster och kostnadsbesparingar. Kostnaden för omstrukturering inom Vision Park kommer att belasta resultatet för perioden januari-mars 2001 som presenteras den 15 maj. Sammanslagningen orsakar initiala engångskostnader för: Kostnader för avveckling av verksamheter och personal Ekonomi/administration, främst avseende affärssystem och skapande av gemensamma strukturer Lager/logistik, omställningskostnader vid integrationsarbetet IT, kostnader för samordning och skapande av en gemensam hård- och mjukvaruplattform Affärsområdesredovisning Från och med kvartalsrapporten för det andra kvartalet 2001 kommer Vision Park att redovisa omsättning och resultat per affärsområde; Games, Video och Television. För mer information kontakta: Joakim Hedin, VD Vision Park Tel: 0705-21 53 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/02/20010502BIT00160/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/02/20010502BIT00160/bit0001.pdf