Uttalande från styrelsen för Vision Park avseende det offentliga kontanta erbjudandet från KF Media värt cirka 94 MSEK. Erbjudandet KF Media AB ("KF Media") har idag den 3 september 2001 offentliggjort ett erbjudande ("Erbjudandet") till aktieägarna i Vision Park Entertainment AB (publ) ("Vision Park") om att förvärva samtliga utestående aktier i Vision Park till ett pris av 5,00 kronor kontant per aktie. Det totala värdet av Erbjudandet uppgår till cirka 94 miljoner kronor. Erbjudandet motsvarar en premie om cirka 52 procent baserat på ett vägt genomsnitt av betalkursen de senaste 10 handelsdagarna före aktien börsstoppades den 28 augusti 2001. Styrelsens rekommendation Efter noggrant övervägande och med stöd av utlåtande från Danske Securities har styrelsen enhälligt kommit till slutsatsen att Erbjudandet är skäligt ur ett finansiellt perspektiv. Styrelsen rekommenderar aktieägarna i Vision Park att acceptera Erbjudandet från KF Media mot bakgrund av följande. Som presenterades i den senaste delårsrapporten är bolagets likviditet inte tillfredställande. Behovet av ett långsiktigt kapitaltillskott i storleksordningen 30 miljoner kronor är nödvändigt, dels för att amortera bankskulder dels för att öka rörelsekapitalet. Styrelsen bedömer att en emission av sådan storlek är mycket svår att genomföra i rådande marknadsläge. I händelse av att en emission skulle genomföras blir utspädningseffekten betydande och påverkar aktiekursen negativt. Styrelsen konstaterar också att aktieägare som innehar cirka 35 procent av rösterna och kapitalet i Vision Park stödjer Erbjudandet. Möjligheten till en utökning av traditionella krediter har försämrats avsevärt. Styrelsen har övervägt andra alternativ till långsiktiga kapitaltillskott. Under andra kvartalet påvisades stora effekter på kostnadssidan från de åtgärdsprogram som har genomförts och från de samordningsvinster som realiserats i och med samgåendet med IMG. Samgåendet med IMG var ett viktigt steg i den konsolidering som pågår i branschen för digital underhållning där det krävs storlek för att uppnå lönsamhet. En fortsatt konsolidering i Vision Parks regi bedöms som svår att genomföra utifrån rådande kapitalmarknadsförutsättningar. - Affären är industriellt riktig och är positiv för kunder och anställda. Efter noggrant övervägande och med tanke på Vision Parks långsiktiga finansieringsbehov och svårigheter att finna alternativa finansieringslösningar som gagnar aktieägarna har styrelsen enhälligt kommit till slutsatsen att rekommendera aktieägarna att acceptera Erbjudandet, säger Petter Fjellstad, styrelseordförande i Vision Park. - Den digitala underhållningsbranschen behöver konsolideras ytterligare. Erbjudandet innebär en unik chans för Vision Park och dess medarbetare att medverka till att skapa det största bolaget i Norden inom digital underhållning, säger Joakim Hedin, VD i Vision Park. Stockholm, den 3 september 2001 Vision Park Entertainment AB (publ), Styrelsen För ytterligare information Petter Fjellstad, Styrelseordförande, Vision Park Mobil: +47 92 89 11 80. Joakim Hedin, VD, Vision Park Mobil: +46 705 21 53 00. E-post: joakim.hedin@visionpark.com Vision Park är ett av Nordens ledande bolag inom digital underhållning, inom områdena spel, video, online, TV-underhållning och digital utbildning. Vision Park har egen utveckling på fyra platser i Norden. Bolaget förlägger dessutom produkter från externa utvecklingsbolag och internationella förläggare. Sälj- och marknadsbolag finns i Oslo, Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista och sysselsätter idag cirka 115 personer. www.visionpark.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/03/20010903BIT00170/bit0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/03/20010903BIT00170/bit0003.pdf