Vision Park omstrukturerar för att sänka kostnaderna

Vision Park omstrukturerar för att sänka kostnaderna Vision Park genomför kostnadsrationaliseringar inom ramen för det åtgärdsprogram för ökad lönsamhet som offentliggjordes den 6 februari 2001. Dotterbolaget i Köpenhamn säljs samt cirka 10 personer avses att varslas. Sammantaget beräknas dessa åtgärder reducera Vision Parks kostnader med cirka 20 Mkr på årsbasis med full effekt från och med juni 2001. Dotterbolaget som säljs sysslar i huvudsak med produktion. Försäljningen innebär att en del av Vision Parks produktion kommer att outsourcas. Affären medför därför ingen försäljning av befintliga värden som forskning och utveckling, marknadsföring, kundrelationer och varumärken/rättigheter. Ett avtal om försäljning av Vision Parks dotterbolag i Köpenhamn har träffats med ledningen för bolaget. Avtalet säkerställer såväl rättigheter som produktionskapacitet. Bolaget i Köpenhamn kommer att fortsätta att producera till Vision Park men som extern leverantör. Ett produktionsavtal har tecknats för leverans av uppföljare till spel samt för lokaliserade versioner. För framtida produktioner som bolaget levererar har Vision Park tecknat ett right-of-first-refusal avtal som gäller till och med mars 2003. Rättigheterna till produkter, koncept och varumärken, som tidigare producerats av bolaget i Köpenhamn, förblir i Vision Parks ägo. Verksamheten i Stockholm och Oslo effektiviseras för att sänka overheadkostnaderna. MBL-förhandlingar avseende cirka 10 medarbetare i Stockholm och Oslo inleds. Sammantaget beräknas dessa åtgärder reducera Vision Parks kostnader med 20 Mkr på årsbasis med väntad full effekt från och med juni månad. Vision Parks omsättning beräknas inte påverkas av omstruktureringen. Det planerade samgåendet mellan Vision Park och Independent Media Group, som offentliggjordes den 12 februari 2001, bildar ett av Nordens största bolag inom digital underhållning med tillräcklig storlek för att arbeta effektivt i värdekedjans samtliga led. Bolagsledningarnas gemensamma bedömning är att kostnadssynergierna i samband med sammanslagningen uppgår till ca 25 Mkr årligen från och med år 2002. Samordningsvinsterna beräknas i första hand från områdena logistik, distribution, IT och administration. För mer information kontakta: Thomas Brühl, VD Tel: 08-545 89 200 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/12/20010312BIT00630/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/12/20010312BIT00630/bit0001.pdf