Gemensam försäljningsplattform för den åländska tursimen är lanserad

Visit Åland har nu lanserat en försäljningsplattform. Den 19 oktober blev en boka-knapp synlig på www.visitaland.com. Man har diskuterat en onlinebokning på Åland i 15 år, men nu är det verklighet. Systemet bakom heter CityBreak och är mycket använt i Norden, bland andra använder VisitNorway det för sin bokningssajt BookNorway, i Sverige används det av till exempel Destination Gotland, Visit Skåne och Svenska Turistföreningen.

Målsättningen med försäljningsplattformen är att ge Visit Ålands medlemmar en möjlighet att distribuera och sälja sina turistiska produkter och tjänster på nätet. Gästernas ändrade köpbeteende har gjort det till en nödvändighet med en tydlig digital närvaro.

Idag är ett mindre antal produkter bokningsbara, framför allt boendeanläggningar, och under de närmaste månaderna kommer onlinebutiken att fyllas på i snabb takt. Visit Ålands försäljningsplattform kompletterar de redan existerande försäljningskanalerna, först och främst genom att på ett och samma ställe låta gästen boka både resa, boende och aktiviteter, den är med andra ord ett bra verktyg för att paketera turistiska upplevelser. Paketering är viktigt och nu finns ett kraftfullt verktyg för medlemmarna att tillsammans skapa attraktiva, alternativt paketerar gästen själv sin Ålandsupplevelse genom att plocka ihop sitt eget paket.

-          Det är ett omfattande arbete som ligger bakom oss och vi har fortfarande en god bit att gå. Celeste Ab, som har hand om driften av systemet, och Visit Åland kommer tillsammans att hjälpa brancshen att paketera och sälja sina produkter på nätet. I mars räknar vi med att kunna presentera en välfylld webshop med attraktiva åländska upplevelser, säger Lotta Berner Sjölund, VD Visit Åland.

-          Styrkan med den här utvecklingen ligger i paketeringen. Först ut av rederierna är Eckerö Linjen, och snart kommer även andra rederier med, vilket gör att våra gäster redan nästa sommar kan skapa sitt eget ålandspkaet, dygnet runt, säger Magnus Krantz.

Visit Ålands försäljningsplattform kommer vidareutvecklas under hela nästa år. Det återstår ännu att arbeta med layout, produkter och presentationer, men systemet fungerar, därför lanserar vi det nu.

För mer information, kontakta Lotta Berner Sjölund, VD Visit Åland.

lotta.berner@visitaland.com

Mobil: +358 40 5598289

Eller

Magnus Krantz, destinationsutvecklare Visit Åland

Mobil: +358 457 3447480

Annica Grönlund

PR-ansvarig (press, media & återförsäljare)

annica.gronlund@visitaland.com

Mobil +358 40 7283330

#Visit Åland

6 700 öar – ännu fler upplevelser

Visit Åland är Ålands officiella turist- och medlemsorganisation med ca 250 medlemmar. Visit Ålands huvuduppgifter är att marknadsföra resmålet Åland och att tillsammans med den lokala branschen utveckla turismen på Åland.