Ligamästarna i Finland 2016 IFK Mariehamn jublar ”we are the champions”

IFK Mariehamn grundades 1919 och spelar nu i högsta ligan i Finland och har blivit finska mästare i fotboll 2016. Det är första gången som IFK Mariehamn blir ligamästare och detta är stort med tanke på att Åland har 29 000 invånare. 4 535 åskådare var på plats då IFK säkrade sitt första ligaguld, vilket är nytt publikrekord i Mariehamn. Laget tränas av Peter Lundberg och Kari Virtanen.

I en intervju föreslår lagkaptenen Jani Lyyski besökare att komma till Mariehamn och se på deras hemmamatcher på Wiklöf Holding Arena, uppleva den fina skärgården på Åland,  sätta sig på något trevligt café och njuta av havet när det guppar.

Lagets mittfältare Gabriel Petrovic ursprungligen från Stockholm tycker att det bästa med Åland är folket och naturen. Gabriel tipsar besökare att komma till Åland för att fiska, Åland har Skandinaviens bästa fiske enligt Gabriel Petrovic.

Det blev en härlig guldfest på torget i Mariehamn under måndagskvällen då ålänningarna fick fira sina finska mästare. Hela laget presenterades på scenen och klubben fick ta emot checkar och gåvor under kvällen. Festen avslutades med fyrverkeri av åländska JoHo Pyro som är den första nordiska deltagaren att delta och vinna Cannes fyrverkerikonstfestival.

#visitåland