Festivaler i Malta 2023

Malteser älskar att fira livet och älskar att festa. Det är inte för intet som det äger rum en festival eller ett evenemang på Malta nästan varje vecka. Så för dem som gillar att festa är Malta en utmärkt plats att vara på.

Fyrverkerifestivaler

Malta är känt för sina vackra fyrverkerier under festivaler och evenemang. Faktum är att professionella fyrverkerier kan avnjutas året runt på Malta. Festivalen med de flesta och mest imponerande fyrverkerierna på Malta är Malta International Fireworks Festival, som vanligtvis äger rum i slutet av april eller början av maj.

Malta International Fireworks Festival är ett tredagars evenemang som samlar några av världens bästa fyrverkeriföretag från hela världen för att visa upp spektakulära fyrverkerishower till musik. Festivalen äger rum varje år på olika platser på ön och lockar tusentals besökare från hela världen. Åskådarna kan njuta av fyrverkerierna från olika utsiktspunkter på ön. I år äger festivalen rum i Xaghra, Marsaxlokk och Valletta den 21, 27 och 30 april.

Paraplyfestival

I södra Malta ligger Zabbar och där har paraplyfestivalen arrangerats sedan 2018. Där hängs paraplyer upp på Triq il-Kbira, en av stadens äldsta gator. De hänger sedan där fram till slutet av augusti. Denna tradition startades av två lokala band som alltid uppträdde med stora paraplyer, efter att ha sett "Umbrella street" i Portugal tog de med sig idén till Malta.

Ritmu-festivalen

Ritmu är en festival som firar elektronisk musik och konst på Malta. Festivalen presenterar både lokala och internationella artister och är känd för sin unika blandning av elektronisk musik, visuell konst och teknik. Festivalen äger vanligtvis rum under flera dagar på sommaren, i år den 9 och 10 juni. Och det finns flera scener på olika platser runt om på Malta. Festivalen har ett varierat utbud av DJ:s, producenter och liveakter, som sträcker sig från house och techno till bas och experimentell elektronisk musik.

Förutom musikframträdanden anordnas även workshops, föreläsningar och utställningar under Ritmu, med fokus på sammanlöpningen mellan teknik och konst. Festivalens syfte är att ge besökarna en uppslukande upplevelse i skärningspunkten mellan elektronisk musik och konst.

Om du planerar att besöka Malta och delta i någon av dessa festivaler bör du kontrollera datum och platser i förväg, eftersom de kan variera från år till år.

Maja Andersson
PR and Communication Manager
VisitMalta.Nordic@aviareps.com

Om Visit Malta

Malta Tourism Authority främjar turism till Malta, hanterar partnerskap med intressenter och upprätthåller standarder. De samarbetar med besökare och privata partners, och etablerades genom Malta Travel and Tourism Service Act (1999) för att spela en inrikes och reglerande roll.

Taggar: