Facit av 2009: danskar shoppade och bodde som aldrig förr i Sverige

Facit av 2009: danskar shoppade och bodde som aldrig förr i Sverige

Ett historiskt stort samarbete mellan privat och offentlig besöksnäring i södra Sverige utnyttjade danskarnas valutafördel under förra året. Målet att göra Sverige till danskarnas andra hemmamarknad lyckades över förväntan. Genom att lyfta fram hundratals små och stora upplevelser i Sverige som alternativ till danskarnas resor i hemlandet ökade danskarnas utlägg i Sverige med 15 procent, visar färsk statistik från VisitSweden.

Fullt av danskar i sydsvenska butiker, på hotell och upplevelsecentra. Köer på Öresundsbron norrut under shoppinghelger efter stora kampanjer. Det blev facit av turistsäsongen 2009 efter den största satsningen någonsin i ett enskilt land. I år fortsätter satsningen med större kraft, och dessutom kommer VisitSweden att koordinera en ny satsning på att locka möten och konferenser till södra Sverige. Detta beslutades idag på TUR-mässan av aktörerna i samarbetet.

Antalet danska övernattningar, där trenden gick mot bekvämare och lite lyxigare boende, ökade med historiska 50 procent i de syd- och västsvenska länen, samtidigt som danskar på besök spenderade 15 procent mer på varje resa 2009 än 2008. Det visar färsk statistik från VisitSweden, som har statens och svensk besöksnärings uppdrag att marknadsföra Sverige internationellt.

- Närheten till Sverige ledde till rejält mer klirr i kassan för syd- och västsvenska handlare, upplevelseföretag och boendeanläggningar. I reda pengar gjorde varje dansk på besök i Sverige av med 1 600 danska kronor förra året, säger Niels Mouritzen, chef för VisitSwedens verksamhet i Danmark och Norge. När danskarna konsumerar södra Sverige är det inte bara en, utan flera aktiviteter i kombination, som utgör reseanledningen. Shopping var med 37 procent den aktivitet som växte mest bland danskarna under i 2009, visar VisitSwedens nya undersökning av danskarnas resor i syd- och väst-Sverige. Men de danska besökarnas intresse för shopping i kombination med andra aktiviteter hör också samman med uppfattningen att få valuta för pengarna, vilket har skapat ytterligare en reseanledning till Sverige.
- De danska besökarna har med sin starka valuta mot den svenska kronan kunnat göra riktiga shoppingfynd i Sverige. Det man fått över har man spenderat på extra upplevelser och bättre boende. Valutan har gett oss en unik fördel, men den gör inte jobbet helt på egen hand, säger Niels Mouritzen.

VisitSweden, sju regioner och två storstäder i södra och västra Sverige samt fyra transportörer storsatsar under tre år på att göra Sverige till danskarnas andra hemmamarknad. Under 2009, satsningens första år, lade man 22 miljoner kronor på marknadsföringskampanjer i Danmark.

Grunden för kampanjerna har varit en samlande sajt med hundratals upplevelseguldkorn i Skåne, Blekinge, Småland, Öland, Halland, Västergötland, Bohuslän och Dalsland. Men de danska besökarnas intresse för shopping hör också samman med uppfattningen att få valuta för pengarna, vilket har skapat ytterligare en reseanledning till Sverige.

Grunden i kampanjerna är att exponera upplevelser i Sverige utifrån ett danskt perspektiv, med mindre fokus på destinationerna och desto större fokus på relevanta guldkorn i Skåne, Blekinge, Småland, Öland, Halland, Västergötland, Bohuslän och Dalsland. Upplevelserna exponeras bland annat på den gemensamma danska sajten www.meresverige.dk, där danskarna under 2010 nu också kommer att kunna boka resan online.

- En stark dansk krona har spätt på intresset för Sverige och skapat ett nytt beteende som vi hoppas till stor del kommer att bestå. Danskarna har fått en mersmak för Sverige, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

För mer information om VisitSweden | www.visitsweden.com

För ytterligare information | kontakta Thomas Brühl, vd VisitSweden, tel 08-789 10 00 Niels Mouritzen, chef Region Nord, tel +45 28 88 10 75 Bo Söderström, informationsdirektör VisitSweden, tel 0739-44 73 91

Fakta I samarbetet ingår Tourism in Skåne, Malmö Turism, Region Halland, Göteborg & Co, Västsvenska Turistrådet, Region Blekinge, Regionförbundet Kalmar län, Södra Smålands Turistråd och Smålands Turism AB samt tranportörerna Stena Line, Scandlines, DSBFirst och Öresundsbron.

Utveckling av övernattningar från Danmark 2009, jfr 2008 49,6 procent i genomsnitt för de län som ingår i samarbetet 23,4 procent för Sverige som helhet

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 13 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring. Utländska besökare spenderar 91 miljarder kronor i Sverige, vilket är mer än exporten av personvagnar och järn och stål. Svensk turistnäring sysselsätter nästan 160 000 personer (räknat i helårsverken). (Källa siffror: Tillväxtverket. Gäller för 2008.)

VisitSweden | Sveavägen 21 | Box 3030 | 103 61 Stockholm | Tel 08-789 10 00 | Fax 08-789 10 31 info.se@visitsweden.com | www.visitsweden.com | org.nr 556500-7621

Pressinformation | 2010- 03-25