Utländska journalister och researrangörer intar Jämtland på outdoor-akademi

Vinterupplevelser i Jämtland är hett. På fredag kommer 26 researrangörer och journalister från Europa till Jämtland, då VisitSweden startar Academy of Sweden - Outdoor. Ett digert femdagarsprogram väntar med snöskovandring, spaupplevelser och hundspann. Intresset är ovanligt stort från Nederländerna.

I år deltar hela 13 journalister och 13 researrangörer från åtta länder. Intresset från Nederländerna är ovanligt stort. Med på resan följer också europeiska återförsäljare av outdoorutrustning. VisitSweden arrangerar årets Academy of Sweden – Outdoor tillsammans med Jämtland Härjedalen Turism, Scandinavian Outdoor Group, Peak Innovation och STF.

- Intresset för Sverige ökar och Jämtland är en region med konkurrrenskraftiga upplevelser för utländska besökare. Samtidigt ser vi en stor efterfrågan bland våra målgrupper. Academy of Sweden är ett framgångsrikt koncept för att ge deltagarna en upplevelse de aldrig glömmer, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

När deltagarna reser hem på tisdag är de nyutnämnda ”outdoorambassadörer” för Sverige. De har då bland annat vandrat med snöskor, åkt skidor, hundspann och zipline samt pimpelfiskat, men också fått uppleva kulinariska höjdpunkter på Storulvåns fjällstation. Konceptet Academy of Sweden - Outdoor initierades av VisitSweden 2003 och har hittills bland annat arrangerats i Kiruna, Idre, Stockholms skärgård, på västkusten och i Värmland.

En flerårig satsning på den holländska marknaden ger nu frukt i och med det stora intresset från Nederländerna. VisitSweden har i marknadsföringskampanjer synliggjort regionen och bearbetat holländska skid- och skridskoåkare att resa till Östersund och Åre. Satsningen har skett tillsammans med bland andra Östersund Turist & Kongress, Hotellgruppen Östersund, Skistar Åre, Jämtland Härjedalen Turism och Swedavia. Samarbetet har resulterat i den direktflyglinje mellan Amsterdam och Östersund, som startade i februari 2010.

Academy of Sweden - Outdoor i Jämtland arrangeras med målet att påverka miljön så lite som möjligt och har klassificerats som ett klimatneutralt arrangemang.

För ytterligare information, kontakta Thomas Brühl, vd VisitSweden, tel 08-789 10 00, thomas.bruhl@visitsweden.com

Jenny Jonevret, projektledare Academies of Sweden på VisitSweden, tel 070-644 06 04, jenny.jonevret@visitsweden.com

Bitte Olsson, informationsansvarig VisitSweden, tel 0705-25 04 56, bitte.olsson@visitsweden.com

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring. Utländska besökare spenderar nästan 94 miljarder kronor i Sverige, vilket är mer än exporten av personvagnar och järn och stål tillsammans. Svensk turistnäring sysselsätter cirka 160 000 personer (räknat i helårsverken). (Källa siffror: Tillväxtverket. Gäller för 2009.) www.visitsweden.com/partner