VisitSweden och Swedish Lapland ordnar kulinarisk visningsresa för utländska journalister

Resan pågår mellan 9 och 12 september och deltagarna kommer bland annat att få träffa Fredrik Eriksson, en av Sveriges internationellt mest kända kockar.

Förutom de 16 journalisterna följer det med resebyråagenter och mötesarrangörer på den kulinariska resan. Swedish Lapland är värdar under resan och arrangemanget ingår i VisitSwedens koncept "Academy of Sweden – Culinary".

– Tanken bakom Academy of Sweden är att vi ska få ett antal professionella "ambassadörer" – skribenter, fotografer och researrangörer – som kan berätta om sina upplevelser från Sverige. Den här gången är det matupplevelser som står i centrum, säger Thomas Brühl, VD i VisitSweden.

Med på resan finns journalister från bland annat Frankrike, Tyskland och Storbritannien.

– Vi vet att många av de saker som vi ser som självklara inslag i det lappländska köket, som pitepalt, älgkött och löjrom, betraktas som exotisk och exklusiv mat utanför Sveriges gränser. Antalet resenärer som använder gommen och magen som kompasser när de väljer resmål ökar stadigt och vi vill gärna att kompassnålen ska peka norrut, säger Thomas Brühl. På programmet: Torsdag: Flyg till Kiruna, där Ida Marie Svonni på Nutti Sami Siida berättar om samernas historia och kultur. Till lunch serveras souvas på renkött. Besök på Icehotel, där deltagarna får se de magasinerade delarna av hotellet. Middag på Camp Ripan i Kiruna, med bland annat björnkött och tjäder tillagde av Ripans chefskock Johan Lans i samarbete med Fredrik Eriksson.

Fredag: Klassisk svensk frukostbuffé i Kiruna. Sedan in i Tornedalen och till Kukkolaforsen, där det bjuds på svenska traditioner som bastubad, tunnbrödsbak, nätfiske och – om vädret tillåter – bärplockning.

Lördag: Transport till Sveriges östligaste punkt, där sillunch väntar på restaurang hotell Cape East. Sedan är det dags att ge sig ut i Bottenvikens skärgård för att lära sig hur den numera världsberömda Kalixlöjrommen tas om hand. Därefter är det dags att ge sig ut i skogen för att avnjuta en trerätters middag i Sörbyn, givetvis med älg till huvudrätt.

Söndag: I dag blir det vildmark, med lunch tillredd i traditionell kokgrop. Nu är det också dags för pitepalt. Efter ett besök på trädhotellet i Harads får deltagarna själva prova på att laga mat på de lappländska råvarorna man har samlat under resan, under överinseende av stjärnkocken Simon Laiti.

– Vi har genomfört ett antal sådana här resor tidigare, med olika teman och vi vet att deltagarna reser hem och berättar goda historier. Att få inflytelserika människor att på plats uppleva vad Sverige har att erbjuda är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för att locka hit besökare, säger Thomas Brühl.

Academy of Sweden – Culinary arrangeras med målet att påverka miljön så lite som möjligt och har klassificerats som ett klimatneutralt arrangemang.

För mer information om VisitSweden | www.visitsweden.com/partner

För ytterligare information | kontakta Thomas Brühl, vd VisitSweden, tel 08-789 10 00 Jenny Jonevret, projektledare Academy of Sweden, tel 0706-44 06 04 Bitte Olsson, informationsansvarig, tel 0705-25 04 56

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 13 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring. Utländska besökare spenderar 91 miljarder kronor i Sverige, vilket är mer än exporten av personvagnar och järn och stål. Svensk turistnäring sysselsätter nästan 160 000 personer (räknat i helårsverken). (Källa siffror: Tillväxtverket. Gäller för 2008.)

VisitSweden | Sveavägen 21 | Box 3030 | 103 61 Stockholm | Tel 08-789 10 00 | Fax 08-789 10 31 info.se@visitsweden.com | www.visitsweden.com | org.nr 556500-7621

Pressinformation | 2010-09- 08

Taggar: