7 % fler utländska gästnätter maj-juli 2024 än 2023 och 2 % fler än 2019

Sveriges officiella gästnattsstatistik för juli månad är nu publicerad av Tillväxtverket, vilket innebär att sommarmånaderna maj-juli kan summeras och jämföras med tidigare år. Samtidigt är sommarsäsongen långt ifrån slut och företag i besöksnäringen noterar ett gott intresse från utländska turister långt in i augusti.

Antalet utländska gästnätter i Sverige under maj-juli 2024 är i år 7 % fler än samma period 2023 (7 701 397 jämfört med 7 225 382). Och jämfört med 2019 (sista jämförbara året utan pandemi effekter) är det 2 % fler, eftersom 7 561 195 utländska gästnätter registrerades maj-juli 2019.

Antal gästnätter gjorda av svenskar under maj-juli 2024 har samtidigt minskat med –2,81 % jämfört med samma period 2023. Jämfört med samma period 2019 är ökningen 0,1%. Maj-juli 2024 registrerades 18 435 664 svenska gästnätter, samma period 2023 registrerades 18 435 664 och samma period 2019 var det 18 423 348 svenska gästnätter.

Ökningen av utländska gästnätter maj-juli mellan åren 2023 och 2024 motsvarar dock inte minskningen av de svenska, vilket innebär att totala antalet gästnätter i Sverige under maj-juli 2024 minskar med –0,22 % jämfört med samma period 2023. Under maj-juni 2024 registrerades 26 137 061 gästnätter, samma period 2023: 26 193 908 gästnätter.

Jämför man totala antalet gästnätter under maj-juli 2024 med samma period 2019, året innan pandemin är gästnätterna i sommar 0,59 % fler. Maj-juni 2024 registrerades totalt 26 137 061 gästnätter, samma period 2019: 25 984 543 gästnätter.

På årsbasis är cirka 75 % av de som turistar i Sverige svenskar och cirka 25 % från andra länder.

-          Turism till och i Sverige håller fortsatt på att återhämta sig efter pandemin, därför är det glädjande att se att Sverige är på rätt väg, även om jag hade hoppats se en lite större ökning av gästnätterna, men sommaren är inte slut än och tongångarna från besöksnäringen är positiva, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden, statens marknadsföringsbolag för Sverige som destination.

-          Samtidigt ser jag med oro på att Sveriges gästnätter inte har samma tillväxt som våra Nordiska grannländer Danmark och Norge och detta är något vi behöver bevaka och se vilka åtgärder som ska tas så att inte Sverige halkar efter i tillväxt, fortsätter Susanne Andersson.

Utveckling i jämförelse med andra nordiska länder

Även om prognoser för antalet gästnätter helåret 2024 ser positiva ut, går det inte lika bra för Sverige som för de nordiska grannarna Danmark och Norge, något Visit Sweden uppmärksammade i början av sommaren:

Turism till Europa är den som snabbast återhämtar sig efter pandemin, men Sverige halkar efter. De nordiska gästnätterna i graferna nedan jämförs utan privatförmedlade stugor och lägenheter för att göra statistiken jämförbar mellan länderna. Siffrorna är preliminära.

Danmark den starkaste utvecklingen av utländska gästnätter jan-juni 2024 jämfört med 2019, med en ökning på 20 %, följt av Norge där utländska gästnätter ökade med 9 %. I Sverige ökade de utländska gästnätterna under samma period med 6 %.

Utländska gästnätter i Norden (Danmark, Sverige, Norge, Finland) har ökat jan-juni 2024 jämfört med 2019, men mest i Danmark. Därmed har Danmark ökat sin ”marknadsandel” med utländska gästnätter från 27 % till 31 %.

Då väntas turism till Sverige från utlandet vara tillbaka på 2019-års nivå

Redan 2022 var antalet gästnätter i Sverige gjorda av svenskar, danskar, nederländare och amerikaner tillbaka på 2019-års nivå och 2023 var antalet gästnätter av tyskar, finländare, fransmän tillbaka.

Enligt Oxford Economics prognos för Sverige, väntas gästnätterna från norrmän och britter vara tillbaka på 2019-års nivå år 2025. Inte förrän 2026 kommer antalet gästnätter för kineser tillbaka till 2019-års nivå och 2028 beräknas gästnattsnivån för indiska besökare nå tillbaka till 2019-års nivå.

Överturism i Sverige?

Frågan om överturism har varit på tapeten i sommar. Samtidigt visar den nu färska gästnattsstatistiken för de tre första sommarmånaderna att många destinationer i Sverige snarare kan ha noterat något färre turister i år än förra året.

-          Möjligen gör färre turister fler övernattningar, eftersom gästnattsstatistiken för utländska besökare ökar, samtidigt som tillgänglig passagerarstatistik för flyg och färja visar en negativ utveckling, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson.

Tillgängligheten till Sverige har betydelse för turismens möjlighet till tillväxt

Passagerarantalet för utrikes flyg låg år 2023 på ungefär samma nivå som 2011, enligt färsk statistik från Trafikverket som släpptes i mitten av sommaren (och då är även svenska passagerare på charterresa utomlands inkluderade i utlandsstatistiken). Siffror för 2024 kommer från Trafikverket under 2025.

Enligt en jämförelse i Airports Council International, ACIs senaste European Airport Connectivity Report, har Sverige sämst återhämtning av tillgängligheten med flyg när Sverige, Norge och Danmark jämförs, vilket kan vara en bidragande anledning till den svagare tillväxten av gästnätter i Sverige.

• Plats 14: Danmark -13%, juni 2023 jämfört med juni 2019
  • Plats 15: Norge -13%, juni 2023 jämfört med juni 2019
  • Plats 30: Sverige –31%, juni 2023 jämfört med juni 2019

Passagerarantalet med utländsk färjetrafik var år 2023 18% färre än 2019, men 1 % fler än 2022 enligt Trafikanalys, TRAFA, som är regeringens myndighet för trafik- och transportstatistik.

2023 reste 22 miljoner passagerare mellan en utländsk hamn och Sverige, 2019 var det 30,5 miljoner utrikespassagerare. Antalet anlöpande passagerarfärjor från utländska hamnar var år 2023, 6 % färre än 2022 och 17 % färre än 2019.

Vad hände med resetrenden coolcation?

Det finns fortsatt ingen statistik som bekräftar att ”värmeflykt” är en drivkraft för turister, för den i sommar uppmärksammade resetrenden kallad ”coolcation ”.

Men det internationella intresset för själva begreppet ”coolcation” fortsätter att öka, enligt mätningar via Google. Allt fler söker information om begreppet.

Resemagasinet Conde Nast Traveller var i december 2023 förmodligen först att använda begreppet och först att notera "coolcationing-trenden", som en bland 20 resetrender https://www.cntraveler.com/story/travel-trends-2024

Visit Swedens uppdrag är att attrahera turister till Sverige. Som del av Visit Swedens hållbarhetsarbete och utöver Visit Swedens val av målgrupp att marknadsföra Sverige för, som kortfattat är människor som bland annat är mer intresserade av hållbarhet och i större utsträckning gör hållbarare val i sin vardag än andra (bekräftas i Visit Swedens senaste målgruppsundersökning) – arbetar Visit Sweden tydligt med att lotsa de som är intresserade av Sverige, till hållbarare val beträffande säsonger, platser, aktiviteter och transporter mmv genom att styra dem dit och lyfta fram sådana exempel.

Visit Sweden arbetar även med att guida svenska företag kring hur de kan arbeta och kommunicera kring hållbarhet, för att det ska bli tydligt för de målgrupper som är intresserade av Sverige.

Sverige ett av världens mest hållbara resmål

Sverige är idag ett av världens mest hållbara resmål och det mest hållbara i Europa, enligt flera oberoende underökningar. Bland annat enligt Euromonitor Internationals rapport för 2023, där Sverige landar i toppen https://schengen.news/european-countries-occupy-19-of-world-sustainable-travel-index-2023s-top-20-spots/

1. Sweden
  2. Finland
  3. Austria
  4. Estonia
  5. Norway

Och enligt European Travel Commission, ETC och MMGY/TCI Research är Sverige det land som uppfattas som det mest hållbara resmålet i Europa:

Mer om gästnätter

Gästnätter är det enda mått som finns att mäta mängd turister i Sverige. Det avslöjar inte hur många som besöker Sverige, utan enbart hur många nätter besökare övernattar. En person kan göra en eller många övernattningar. Statistiken omfattar hotell, vandrarhem, camping, stugbyar samt kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter med minst fem rum eller nio bäddar. Boende med färre bäddar, boende båt och privat uthyrning ingår inte.

Andelen gästnätter utan angiven nationalitet har i sammanställningen ovan räknats in som utländska gästnätter, eftersom det är känt att uppgiftslämnare pga systemutveckling har noterat alla utländska gäster som ”okänd nationalitet”.

Inrapportering av gästnattsuppgifter från olika boendeformer till SCB, som Tillväxtverket baserar sin statistik på, kan släpa efter något. Därför korrigerar Tillväxtverket uppgifterna löpande.

Gästnattsdata, Sverige

Gästnattsdata, Norge (data publiceras 2 oktober, inkluderar augusti)

Gästnattsdata, Danmark (data publiceras 10 september

Gästnattsdata, Finland (publiceras 28 augusti och augustis siffror publiceras 26 september)