Historisk grön korridor på Östersjön- en milstolpe för hållbara sjötransporter

Ett viktigt steg mot hållbara sjötransporter kommer att tas på Östersjön när utsläppen från färjetrafiken mellan Stockholm och Åbo kommer att minskas med 90% genom att flytande biogas används exklusivt under en vecka. Initiativet, som lanseras på Östersjödagen den 29 augusti, innebär att den första gröna sjöfartskorridoren mellan Sverige och Finland skapas.

Photo: M/S Viking Grace, Viking Line

Skapandet av en grön havskorridor mellan Stockholm och Åbo är ett samarbete mellan Viking Line, Stockholms Hamnar och Åbo Hamn. Korridoren syftar till att uppnå 100% koldioxidneutralitet, i både gods- och passagerartransporter fram till 2035. Minskningen av utsläpp inom sjöfarten styrs bland annat av EU:s Fit for 55-program för en grön övergång och utsläppshandelssystemet, samt den internationella sjöfartsorganisationen IMO:s strategi för växthusgasutsläpp.

I samband med Östersjödagen kommer Viking Line i år att öppna Östersjöns första gröna korridor till havs någonsin mellan Åbo och Stockholm. Klimatsmarta Viking Glory och Viking Grace använder enbart biogas (LBG) som bränsle mellan den 29.8–4.9, vilket minskar fartygens koldioxidutsläpp med 90 procent jämfört med flytande naturgas (LNG) som normalt används.

– Detta är ett historiskt ögonblick för oss, Östersjön och sjöfarten. Reguljär trafik har aldrig tidigare drivits med enbart biobränsle. Vi har investerat 450 miljoner euro i våra nyaste fartyg Viking Grace och Viking Glory, och en av deras viktigaste egenskaper är att de kan drivas med både LNG, biobränslen och framtidens syntetiska bränslen producerade med förnybar energi. Betydande miljöåtgärder är resultatet av ett långsiktigt arbete, säger Dani Lindberg, hållbarhetschef Viking Line.

Viking Line erbjuder sedan ett år tillbaka alla resenärer samt konferens- och fraktkunder möjligheten att köpa biogas motsvarande den egna resans förbrukning. Detta minskar utsläppen med 90 procent per passagerare eller fraktenhet.

Årligen passerar cirka 8 miljoner resenärer genom Stockholms hamnar, varav de allra flesta använder sig av färjetrafiken, särskilt mellan Sverige och Finland. Förutom att vara en viktig färjehub är Sverige också en populär internationell kryssningsdestination, där Stockholm leder vägen som en hållbar anlöpshamn.

Östersjön rymmer en unik mångfald av skärgårdar, hamnar och fiskebyar från Kvarkens skärgård i norr, via Stockholms skärgård med över 30 000 öar och de dramatiska kusterna längs Gotlands och Öland, till de öppna sjölandskapen i söder med Blekinges och Tjust skärgård. För att läsa mer om Östersjöns många besöksmål besök gärna: https://visitsweden.com/what-to-do/nature-outdoors/nature/archipelagos/

Läs mer om Östersjöns första gröna korridor samt ta del av pressbilder klicka HÄR
För mer information om Stockholm som besöksmål med färja/kryssningsfartyg klicka HÄR

Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics, Visit Sweden: ebba.ekelund@visitsweden.com