Somna bland trädtopparna eller vakna på savannen

Är du sugen på att tillbringa natten i magen på en älg? Eller varför inte övernatta i ett UFO, på savannen eller i en enorm svamp? I Sverige hittar du en rad annorlunda boendealternativ som erbjuder såväl bekväma sovplatser som minnesvärda upplevelser för både stora och små. Nedan finner ni några exempel.

Foto: Norrqvarn (Download)

Bo i en svamp: Vill du övernatta i ett sagoland där äventyr väntar runt hörnet är Norrqvarn Hotell & Konferens trollstubbar och svampar kanske något för dig.  De små stugorna erbjuder en annorlunda och mysig atmosfär som passar perfekta för dem som exempelvis vill cykla eller vandra i det vackra landskapet längs med Göta Kanal. Pressbilder

Bo i en älg bland älgar:Wrågårdens älg- och dovhjortspark nära Falköping erbjuds en annorlunda övernattningsupplevelse. Här kan besökare tillbringa natten i trähyddor formade som älgar och bisontjurar. Boendet erbjuder en härlig utsikt över älghägnet där man kan se dovhjortar och bisonoxar beta. Det finns även möjlighet att följa med på en Bison-safari. Pressbilder

Foto: Tuana Fridén/westsweden.com Download

Övernatta i ett luftslott: Mitt i naturen bland tranmarkerna vid Hornborgasjön ligger gården Islanna. Här bor man i trädhushotellen Sjunde Himlen, Andrum och Himlajord som ligger vackert placerade sju-nio meter upp i gårdens praktfulla ekar. Omgiven av lövverk somnar du gott medan vinden sjunger och vaggar dig till ro. Pressbilder

Övernatta under vatten: Hotell Utter Inn i Västerås är ett undervattenshotell med en sovkammare placerad tre meter under vattenytan. Det annorlunda boendet erbjuder utblick över undervattensvärlden samt möjlighet att uppleva naturen på ett nära och annorlunda sätt. Pressbilder

Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden Download

Glampa med vikingar: På ön Björkö i Mälaren kan besökare mellan juni och september övernatta i lyxiga glampingtält och samtidigt få en inblick i vikingarnas fascinerande värld. De bekväma tälten erbjuder modern komfort och skön vila och står placerade alldeles vid Mälarens strand. Pressbilder

Slumra i kolarkoja: Kolarbyn Eco Lodge även kallat Sveriges mest primitiva vandrarhem, erbjuder en enkel och naturnära övernattning i traditionella kolarkojor. Här, mitt i granskogen utan varken varken el eller dusch, kan besökare ta en paus från vardagens stress och njuta fullt ut av den svenska naturen. Pressbilder

Foto: Hobbit Stochholm

Sov i ett hobbithus: Är du ett Sagan om Ringen-fan som drömmer o matt övernatta i ett Hobbithus? Nu har du chansen. I den gröna Stockholmsförorten Nacka ligger Hobbit Stockholm B&B där man erbjuds en avkopplande tillflyktsort samt en helkväll med Sagan om om Ringen-filmer i stilenlig miljö.

Foto: Eriksberg Vilt & Natur @ Foto Stellan Herner Download

Sussa på savannen: Eriksberg Hotell och Safaripark i Eriksbergs naturreservat erbjuder rum i den nya hotelldelen Arken, med utsikt över savannen där vilda djur strövar fritt. Vakna upp och blicka ut över safariparkens visenter, kron- och dovvilt, davidshjortar, vildsvin och mufflon eller ge dig ut på safaritur med egen bil och se djuren i det härliga landskapet. Pressbilder

Zooma ut i ett UFO:Treehotel kan du checka in i UFO-kammaren som erbjuder plats för fem personer och skapar en speciell atmosfär med sin unika belysning. I det här futuristiska boendet erbjuds en annorlunda plats att dra sig tillbaka till samtidigt som det är en hyllning till universums oändliga vidder. Pressbilder

Lägg dig på is: Det berömda ishotellet i Jukkasjärvi är öppet året runt och erbjuder övernattningar i konstnärligt utformade issviter med en konstant temperatur på -7 grader Celsius. De olika rummen och sviterna är inte bara arkitektoniska mästerverk, utan också ett sant naturens underverk. Pressbilder