7 miljoner fördelas för utveckling av besöksnäringen

Arbetsgivare och fack i gemensam satsning på forskning

7 miljoner kronor fördelade på sammanlagt 5 forskningsprojekt. Det är resultatet av Besöksnäringens Forsknings och utvecklingsfond, BFUFs, första fördelning av forskningsmedel.

-Det är fantastiskt att intresset för att bidra till utveckling av besöksnäringen är så pass stort. Jag kan konstatera att de beviljade projekten spänner över ett flertal områden som alla berör vår bransch på ett eller annat sätt. Det visar på vilken bredd besöksnäringen har och att det är attraktivt att få bidra till utvecklingen av densamma, säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket och ordförande för BFUF.

Besöksnäringen är en näring med övervägande småföretag och generellt låg lönsamhet. Utrymmet att driva innovationsarbete är begränsat, och få företag jobbar systematiskt med FoU. Det har varit en av utgångspunkterna i HRF:s och Visitas gemensamma arbete med att grunda fonden, BFUF.

-Vi såg ett stort behov av att stödja näringens möjligheter att utvecklas. För att höja besöksnäringens status och för att öka professionaliseringen i branschen är det nödvändigt med mer forskning på området. Därför har vi tillsammans skapat en fond med utgångspunkt att initiera och medfinanisera sådana forskningsprojekt vars syften är att skapa en större förståelse för en bransch i utveckling, säger Eva Östling Ollén, VD på Visita.

När fonden i oktober för första gången utlyste forskningsmedel var intresset stort. Totalt 36 projektförslag från sammanlagt 21 universitet och högskolor ansökte om anslag på sammalagt 58 miljoner kronor. De projekt som styrgruppen för BFUF tillslut föll för handlar bland annat om framgångsfaktorer för besöksnäringskluster, besöksnäringens snabbväxare men också om matens betydelse för turismen.

Fakta om BFUF
Besöksnäringens Forsknings och utvecklingsfond, BFUF, bildades i december 2009 av Hotell- och restaurangfacket och Visita – Svensk besöksnäring. Målsättningen var att stödja näringens möjligheter att utvecklas. Fondens syfte är att främja vetenskaplig forskning, innovationer och utvecklingsprojekt som är till gagn för företag och anställda inom den svenska besöksnäringen.

Läs mer om de beviljade projekten på www.bfuf.se

Matilda Ström, pressekreterare HRF, 070 – 48 48 100
Björn Lundell, pressekreterare Visita, 0708-96 90 12