6 000 nya företag i maj

Under årets fem första månader ökade nyföretagandet i landet med 16,4 procent jämfört med samma period förra året. För första gången i år ökar nyföretagandet nu i samtliga län. Det visar ny statistik som programföretaget Visma Spcs sammanställt från Bolagsverket.

Under maj var ökningen hela 46,9 procent jämfört med samma period förra året. Den största delen av ökningen utgörs av nyregistrerade aktiebolag. Under maj registrerades 98,2 procent fler aktiebolag än under samma månad förra året. Det sänkta kravet på kapitalinsats i aktiebolag från den 1 april har sannolikt haft effekt.

Ökat nyföretagande i samtliga län
För första gången i år har samtliga län en positiv utveckling av nyföretagandet. Men de regionala skillnaderna är stora. I maj var tillväxten av nya företag störst i Jämtland med en ökning på 109,8 procent jämfört med maj förra året. Sörmland (+ 88,4 procent) och Västmanland (+ 82,9 procent) kommer närmast därefter.

I hela landet startades den senaste månaden 6 030 nya företag i de vanligaste bolagsformerna aktiebolag, enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag. Det ska jämföras med 4 104 i maj förra året. Sedan årsskiftet har 27 093 nya företag registrerats hos Bolagsverket mot 23 283 vid samma tid i fjol.

Bättre än prognosen
– Det är glädjande att nyföretagandet ökar så mycket. Därmed står sig den positiva utveckling som inleddes i höstas. Siffrorna är till och med lite bättre än den prognos vi gjort för helåret. Det är precis vad landet behöver, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.

Läs även mer på Visma Spcs inspirationsplats www.nustartarviomsverige.se.

Rolf Dahlberg, vd Visma Spcs AB, 0705-20 01 30, rolf.dahlberg@visma.se