Aktiebolag nu den mest populära företagsformen

Ett halvår efter att kravet på insatskapital halverades har aktiebolag blivit den överlägset mest populära företagsformen för nya företagare. Det visar en sammanställning som Visma gjort av statistik från Bolagsverket.

Under perioden april till och med september 2010 registrerades 15 563 nya aktiebolag i Sverige. Det är 54,8 procent fler än samma period 2009, då 10 056 aktiebolag bildades.

Som jämförelse ökade antalet enskilda näringsidkare med 1,7 procent under samma period. Det innebär samtidigt att den företagsformen inte längre är den vanligaste bland nystartarna. 2009 startades 11 153 enskilda firmor från april till september, jämfört med 11 340 samma period i år.

Allra mest tar aktiebolagen från företagsformerna handels- och kommanditbolag, där nyregistreringarna minskat med 12,6 respektive 21,5 procent de senaste sex månaderna. Totalt ökade nyföretagandet i de fyra vanligaste bolagsformerna med 21,1 procent – från 24 624 under april-september förra året till 29 830 under samma period i år.

Lagändring i våras
Kravet på aktiekapital för privata aktiebolag halverades den 1 april i år från 100 000 kr till 50 000 kr. Syftet med reformen var att göra bolagsformen mer tillgänglig för nya företagare, eftersom det tidigare kapitalkravet upplevdes som ett hinder för många.

– Aktiebolag har många fördelar, bland annat är den ekonomiska risken mindre för den som väljer den företagsformen istället för exempelvis enskild firma. Det är också en mer flexibel företagsform för företag som växer, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs, landets främsta leverantör av ekonomiprogram till småföretagare.

– Det behövs många politiska initiativ för att stimulera fler att starta eget. Det lägre kapitalkravet på aktiebolag har helt uppenbart lett till att fler personer vill och vågar starta företag, säger Rolf Dahlberg.

I den bifogade pdf-filen finns den kompletta statistiken över bolagsbildandet län för län under perioden april-september 2009 och 2010.

Länk till mer information:
• Tabeller, grafik och bilder för fri publicering finns på news.cision.com/se/visma

Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs AB, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef för Visma Spcs AB, 0470-70 60 50, lars.fredell@visma.se

Taggar: