Antalet ansökningar om skuldsanering ökar i tre av fyra län

Antalet personer som är så svårt skuldsatta att de känner sig tvingade att ansöka om skuldsanering fortsätter öka. Under årets första sex månader ökade ansökningarna i 16 av landets 21 län. Totalt sett ansökte 5 832 personer om skuldsanering under perioden. Det visar ny statistik som inkassoföretaget Visma sammanställt från Kronofogden.

– Ökningen kan bero på att det numera jobbas aktivt i många kommuner med att hjälpa de som hamnat i den här situationen, men det kan också bero på att skuldsättningen generellt verkar öka säger Maria Blomqvist, skuldrådgivare på inkassobolaget Visma Collectors.

Antalet ansökningar fortsätter öka
Antalet ansökningar om skuldsanering ökar för tredje året i rad under årets första sex månader. Totalt ansökte 5 832 personer om skuldsanering under perioden, vilket kan jämföras med 5 226 personer under första halvåret 2014. Skuldsaneringslagen har funnits sedan 1994 och ansökningarna har ökat stadigt sedan 2009.

– Undvik att skuldsätta dig genom att se över dina levnadskostnader och lämna ett utrymme för förändringar i ekonomin, säger Maria Blomqvist.

Den som beviljas skuldsanering ska vara så svårt skuldsatt att det inte anses möjligt att återbetala skulderna inom en rimlig framtid. Därefter betalar den skuldsatte av sina skulder i så hög grad som Kronofogden bedömer är möjligt. Vanligtvis sker detta under en femårsperiod och därefter avskrivs resterande skuld.

Största ökningen finns på Gotland
På Gotland är ökningen hela 65 procent och de har därmed den största ökningen i landet procentuellt sett. Skåne däremot har med sina 992 inkomna ansökningar den största ökningen sett till antalet ansökningar.

I Jämtlands och Södermanlands län har antalet ansökningar sjunkit mest både till antalet och procentuellt.

Enligt Kronofogdens statistik har över 100 0000 människor varit registrerade hos dem i över 20 år. De lever i många fall på existensminimum, vilket kan leda till att både den skuldsatte och människor i deras närhet mår dåligt.

Tips till dig som är skuldsatt:

• Upprätta och följ en detaljerad budget
  • Kontakta fordringsägarna för en avbetalningsplan
  • Undvik fler faktura- och kreditköp
  • Börja månadsspara
  • Se över vilka av dina levnadskostnader du kan minska

• För mer information, kontakta
    Maria Blomqvist, skuldrådgivare på Visma Collectors, 010-141 34 24