Corporate Express valde nordisk lösning från Visma och SAP

Corporate Express Sverige har under våren installerat nya administrativa system samt en ny butiksdatalösning från Visma Retail.  Det är ett affärssystem från SAP som är grunden för lösningen vilken innehåller funktioner för ekonomi, lager och inköp. Till detta har man valt att koppla den nordiska butiksdatalösningen Silent Touch med Retail Business från Visma samt E-handels-lösningen CE Netshop för Internetbutiken.

Corporate Express Sverige som levererar kontorsmaterial- och datatillbehör till svenska företag är en del av en världsomspännande koncern. I denna ingår även norska Binders A/S som sedan många år tillbaka använder Vismas kassasystem kopplat mot SAPs affärssystem i sina 22 butiker i Norge.

- Vi valde Vismas Silent Touch som vårt nya kassasystem på Corporate Express som ett led i den övriga förändring vår butikskedja genomgår. Vårt nya kassasystem hanterar kundens slutgiltiga upplevelse i våra butiker på ett effektivt sätt, proffsigt och snabbt. Vi står nu tekniskt rustade att kunna ta emot fler kunder, säger Christer Järnström, Konceptchef Butik, Corporate Express.

Utrullningen av den nya lösningen har skett i kedjans samtliga 30 butiker i Sverige i snabb takt under juni.  Leveransen är ett nordiskt samarbete och lösningen i butik har satts av ett team bestående av fem svenska och två norska installatörer från Visma. Hela projektet startade i januari i år och har genomförts enligt plan och budget i utsatt tid.

- En stark bidragande faktor när man gör ett projekt av detta slag är personalens engagemang. Hos Corporate Express har vi mött engagerad och motiverad personal som tagit stort ansvar, då blir det oftast ett mycket bra resultat säger Gaute Green-Stensrud, kundansvarig Visma Retail.

Enligt Håkan Andersson som är IT-chef på Corporate Express Sverige är en av de stora utmaningarna i arbetet är att få ihop två verksamheter till en och sedan få allt inom ett och samma system. Detta arbete underlättas av att den lösning man valde är beprövad och det finns kunskap och kompetens inom koncernen. Håkan betonar också vikten av att engagerade människor gör jobbet och håller fokus på tidsplanen. Han tycker också att det finns stora fördelar med att komprimera arbetet som Corporate Express gjort, istället för att sprida ut projektet under allt för lång tid.

- Den lösning vi installerat har använts under många år inom koncernen både i Växjö och i Norge varför vi har haft stort stöd från existerande miljöer och kunnig personal. I detta projekt har vi också sett en stor vinning i att göra allt på en gång. Det har gjort att vi sett helheten och därigenom minimerat risken att missa några bitar som senare måste göras om avslutar Håkan Andersson.

För mer information kontakta
Gaute Green-Stensrud, Visma Retail AS, +47 333 494 23, gaute.green-stensrud@vismaretail.no
Håkan Andersson, Corporate Express +46 331 717 28, hakan.andersson@cexp.se