Danderyd är Årets Nyföretagarkommun 2023

Danderyd blev idag utsedda till Sveriges bästa kommun för nyföretagande och fick ta emot priset på 100 000 kronor ur Vismafonden. I sin motivering lyfter juryn Danderyds initiativ för jämställt företagande och kommunens projekt riktade mot unga entreprenörer.

Med det här priset vill vi lyfta vikten av att kommuner skapar ett gynnsamt, inkluderande och inspirerande företagsklimat. Detta så att fler som drömmer om att starta eget, oavsett bakgrund, vågar förverkliga sina idéer och utveckla sitt entreprenörskap. I tider som dessa är Sveriges småföretagare livsviktiga för att bidra till och skapa fortsatt tillväxt för samhället, säger Boo Gunnarson, företagsexpert på Visma Spcs.

Av 290 kommuner var det åtta kommuner som blev nominerade till Årets Nyföretagarkommun 2023: Varberg, Ljusdal, Åre, Tjörn, Helsingborg, Älvsbyn, Knivsta och årets vinnare Danderyd.

Danderyd har ett blomstrande och småskaligt näringsliv. En av våra styrkor är den goda samverkan kommunen, våra skolor och Nyföretagarcentrum har med företagarna och företagarföreningar. Från kommunens sida vill vi ge bra förutsättningar för våra företag att växa genom en god dialog, lyhördhet gällande hur vi kan förbättra vårt bemötande och skapa lokala arenor för tillväxt. Vi har under två års tid satsat på att utbilda kvinnliga företagare i investerande och på så sätt möjliggjort för flera lokala tillväxtföretag att pitcha företagsidéer för potentiella investerare i Danderyds draknäste, berättar Anna Wallin, Näringslivschef för Danderyds Kommun.

Juryns motivering:

Årets Nyföretagarkommun är inspirerande i sin tydliga ambition och sitt arbete för att satsa på nyföretagandet och då skapa ett helt jämställt näringsliv i kommunen. Med imponerande initiativ för att stärka kvinnors företagande, hur riskkapital placeras och kommunens framåtblickande projekt riktade mot unga entreprenörer, illustrerar de hur man skapar ett mer inkluderande, hållbart och kraftfullt företagsklimat för framtiden.

Genom att uppmuntra och stödja människors ambitioner, inte bara som en nödvändighet utan som ett attraktivt karriärval, har de bidragit till en kultur där entreprenörskapet blomstrar. Det är den här typen av helhetstänkande – att kombinera ett gynnsamt företagsklimat med positiva attityder och konkreta åtgärder – som gör att Danderyds kommun är Årets Nyföretagarkommun 2023.

Bakom priset står Visma Spcs och NyföretagarCentrum Sverige, priset för Årets Nyföretagarkommun har delats ut sedan 2005.

– Sverige behöver fler nya företag. Danderyds kommuns insatser för att stärka nyföretagandet är värt att uppmärksammas och visar vägen, säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige.

Prissumman på 100 000 kronor delas ut till olika lokala initiativ eller organisationer under tre års tid, i samråd mellan vinnarkommunen och instiftarna. Tidigare år har prissumman, som kommer ur Vismafonden, bland annat använts till nyföretagande med inriktning på till exempel ungdomar och nätverk för nyföretagare.

För mer information, kontakta gärna:
Anna Wallin, Näringslivschef, Danderyds kommun, 08-568 914 29, anna.wallin@danderyd.se

Boo Gunnarson, Företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com

Harry Goldman, Vd, NyföretagarCentrum Sverige, 070-6610454
harry.goldman@nyforetagarcentrum.se

Tidigare vinnare av Årets Nyföretagarkommun: 2022 utsågs Nyköping till Årets nyföretagarkommun. Tidigare vinnare är Nacka 2021, Båstad 2020, Åre 2019, Vellinge 2018, Askersund 2017, Östersund 2016, Ystad 2015, Simrishamn 2014, Uppvidinge 2013, Sigtuna 2012, Vara 2011, Enköping 2010, Åre och Strömstad 2009,  Norrtälje 2008, Gnosjö 2007, Helsingborg 2006 och Strängnäs 2005.

Jury 2023
Charlotte von Sydow, VD, Visma Spcs
Harry Goldman, VD, NyföretagarCentrum Sverige
Boo Gunnarson, företagarexpert, Visma Spcs

Nomineringsprocess
De åtta kommunerna är nominerade utifrån hur många nya företag som har startats per tusen invånare från nyårsdagen 2022 till och med 30 juni 2023 och kategoriseras enligt SKL:s kommungruppsindelning. Statistiken över nyföretagandet hämtas från Bolagsverket. En jury med representanter från både Visma Spcs och NyföretagarCentrum Sverige bedömde sedan de nominerade kommunernas insatser för att få fler att starta företag och stärka entreprenörskapet.

På Visma Spcs är vi övertygade om att nya idéer och företagande är nycklarna till en hållbar framtid. Med innovativa, automatiserade digitala tjänster och lösningar ger vi människor förutsättningar att fokusera på det som är viktigast för dem; att starta, driva och utveckla sina företag.

Rent konkret är vi en av Sveriges största leverantörer, och kanske den mest erfarna, av affärskritisk programvara inom bokföring, fakturering och lönehantering till små- och medelstora företag samt redovisningsbyråer. Lång erfarenhet alltså, men med stor och ständig nyfikenhet på nya smarta lösningar för framtiden - som förenklar företagandet. Besök oss på vismaspcs.se

Taggar:

Citat

Med det här priset vill vi lyfta vikten av att kommuner skapar ett gynnsamt och inkluderande och inspirerande företagsklimat. Detta så att fler som drömmer om att starta eget, oavsett bakgrund, vågar förverkliga sina idéer och utveckla sitt entreprenörskap. I tider som dessa är Sveriges småföretagare livsviktiga för att bidra till och skapa fortsatt tillväxt för samhället.
Boo Gunnarson, företagsexpert på Visma Spcs
Danderyd har ett blomstrande och småskaligt näringsliv. En av våra styrkor är den goda samverkan kommunen, våra skolor och Nyföretagarcentrum har med företagarna och företagarföreningar. Från kommunens sida vill vi ge bra förutsättningar för våra företag att växa genom en god dialog, lyhördhet gällande hur vi kan förbättra vårt bemötande och skapa lokala arenor för tillväxt. Vi har under två års tid satsat på att utbilda kvinnliga företagare i investerande och på så sätt möjliggjort för flera lokala tillväxtföretag att pitcha företagsidéer för potentiella investerare i Danderyds draknäste.
Anna Wallin, näringslivsstrateg för Danderyds Kommun
Sverige behöver fler nya företag. Danderyds kommuns insatser för att stärka nyföretagandet är värt att uppmärksammas och visar vägen.
säger Harry Goldman, VD NyföretagarCentrum Sverige