Expert ingår strategiskt avtal med Visma

– Vi är självklart mycket nöjda med att Expert har valt oss som leverantör av ny IT-lösning till sin butikskedja. Detta är inte bara ett stort avtal mätt i själva kontraktsvärdet. Det är också ett särskilt viktigt avtal för Vismas satsning i Norden och då speciellt som ledande leverantör av butiksdatalösningar till detaljhandeln, säger Øystein Moan, koncernchef i Visma.

Visma har under de senaste åren vuxit till att bli den ledande partnern för nordiska kedjor och fristående butiker inom detaljhandeln. Den nordiska närvaron och den målmedvetna satsningen inom butiksdata på flera marknader var en viktig orsak till att Expert valde Visma efter att ha undersökt flera aktörer både i och utanför Norden.

– Våra svenska återförsäljare och självägda butiker har länge haft behov av modernare butiksdatalösningar. Nu får hela Expert lika bra lösningar både i specialbutikerna och i stormarknadsbutikerna. Det här kommer dels att bidra till ökad försäljning, dels till enklare butiksdrift, säger Björn Abild, vd i Expert Sverige AB.

– Med Vismas lösningar läggs grunden för en god och effektiv säljprocess och detta är självklart något vi är extremt intresserade av. De flesta andra lösningar inom vårt segment är centralorienterade medan Vismas lösningar är fokuserade på det som händer i butiken. För Expert är detta en avgörande faktor, säger Magne Solberg, nordisk IT- och logistikchef i Expert.

Nordiskt projekt med start i Sverige Projektets första installation blir i Sverige i oktober 2008 och lösningen ska pilotsättas i fem butiker från februari 2009. Därefter är planen att rulla ut i Experts övriga butiker i Sverige och därefter i Danmark, Norge, Finland och Baltikum. Avtalet omfattar samtliga 950 Expertbutiker i de här länderna, varav 215 i Sverige.

Expert expanderar fortlöpande och alla nya butiker kommer att ingå i samarbetet med Visma. Butiksdatalösningen omfattar kassasystemet StorePOS, plattformen RetailCenter samt moduler för logistik och kundlojalitet.

– Expert är med sin omfattande branschkompetens och sitt nordiska butiksnät en stor och viktig partner i Visma Retails satsning på den nordiska detaljhandeln. Att i hårdast möjliga konkurrens bli vald som partner och leverantör stärker oss ytterligare och vi ser med tillförsikt fram mot ett långt och gynnsamt samarbete, säger Thomas Nordqvist, vd i Visma Retail AB Sverige.

Bildtext: Magne Solberg, Expertkedjans nordiska IT- och logistikchef, och Øystein Moan, koncernchef i Visma. (Bilden finns högupplöst i Vismas pressrum på Newsdesk).

För mer information kontakta Øystein Moan, koncernchef Visma, +47 920 80 000, oystein.moan@visma.se Thomas Nordqvist, vd Visma Retail AB, +46 703 181 115, thomas.nordqvist@visma.se Björn Abild, vd Expert Sverige AB, +46 013 28 86 00, bjorn.abild@expert.se Hans Nöjd, IT- och logistikchef Expert Sverige AB, +46 013 28 86 00, hans.nojd@expert.se