Fler väljer att starta eget – stort plus i mars

Första kvartalet i år ökade nyföretagandet i landet med 9,3 procent. Det visar ny statistik som programföretaget Visma Spcs sammanställt från Bolagsverket.

Under mars månad var ökningen 16,3 procent. Det innebär att farten i nyföretagandet ökat efter först en stark januarimånad med ett plus på 11 procent och sedan en något blygsammare februari med en ökning på bara en dryg procent.

Gotland utmärker sig
De regionala skillnaderna fortsätter att vara stora. De tre första månaderna ökade nyföretagandet i hela 18 av 21 län, men Gotland skiljer ut sig som det verkliga nyföretagarlänet med ett plus på hela 38,9 procent sedan årsskiftet.

I mars var tillväxten av nya företag störst i Västerbotten med en ökning på 60,6 procent. Västmanland (+ 40,7 procent) och Norrbotten (+ 32,4 procent) kommer närmast därefter.

I hela landet startades den senaste månaden 5 324 nya företag i de vanligaste bolagsformerna aktiebolag, enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag. Det ska jämföras med 4 760 i mars förra året. Sedan årsskiftet har 16 518 nya företag registrerats hos Bolagsverket mot 15 119 vid samma tid i fjol.

Stabil positiv trend
– Äntligen ser vi en stabil trend i nyföretagandet. Hela hösten 2009 var stark och nu har vi ett helt kvartal med positiva siffror att glädjas åt. Det visar att fler vill starta eget och att de kan göra det med rätt stöd och rimliga villkor, säger Rolf Dahlberg vd för Visma Spcs.

Den vanligaste bolagsformen är fortfarande enskild firma. Ungefär hälften av företagen som startades under mars var av den typen, men eftersom den lägsta gränsen för eget kapital i aktiebolag sänks från 100.000 till 50.000 kronor från och med idag, den 1 april, kan den bolagsformen bli mer vanlig.

– Det kommer att bli mycket intressant att se vilken effekt det sänkta kravet på aktiekapitalets storlek får på fördelningen mellan de olika bolagsformerna, säger Rolf Dahlberg.

Siffrorna län för län finns i den bifogade pdf-filen.
Läs även mer på Visma Spcs inspirationsplats www.nustartarviomsverige.se.

Rolf Dahlberg, vd Visma Spcs AB, 0705-20 01 30, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef Visma Spcs AB, 0708-39 69 25, lars.fredell@visma.se

Taggar: