Fortsatt bra siffror för Visma

Andra kvartalet 2009 blev ännu ett starkt kvartal för Visma. Både omsättning och resultat förbättrades jämfört med samma kvartal i fjol. Det visar att företagets produkter och tjänster har god efterfrågan trots finanskrisen.

Vinsten (EBITDA) blev 153,5 miljoner norska kronor jämfört med 135,5 miljoner andra kvartalet 2008. Det motsvarar en resultatförbättring på 13,2 procent.

Vismas omsättning under andra kvartalet var 830,9 miljoner norska kronor mot 782,6 samma kvartal 2008. Det motsvarar en tillväxt på 6,2 procent.

Goda intäkter på tjänster och avtal
Det bästa resultatet levererar tjänstedivisionen Visma Services. Här var den organiska tillväxten 4,1 procent och divisionen fortsätter därmed den starka trenden från i fjol.

– Marknaden efterfrågar nu i mycket högre grad än tidigare outsourcing-tjänster inom redovisning och lönehantering. Detta kan dels härledas till brist på kompetent redovisningspersonal, dels till att många företag som en följd av finanskrisen väljer att lägga ut verksamhet för att minska eller kunna reglera sina kostnader. Inte minst större företag lägger ut sin ekonomifunktion, säger Øystein Moan.

Kostnadskontroll håller marginalerna uppe
Tack vare en tillväxt med 17 procent på intäkterna från licens-, support- och underhållsavtal förbättrade Visma Software sin EBITDA-marginal till 24,4 procent från 20,7 procent i fjol. Ökningen beror bland annat på en allmän kostnadskontroll, uppger koncernchefen.

– Delar av Visma har upplevt att finanskrisen dämpar omsättningstillväxten, medan andra ser en ökad efterfrågan. För hela koncernen väntas en lägre tillväxt 2009 än 2008, men kostnadskontroll och ökad produktivitet gör att marginalerna ändå kan behållas, säger Øystein Moan.

Øystein Moan, koncernchef i Visma, +47 920 80 000

Vismas samtliga finansiella rapporter finns på www.visma.com.