Gotländsk knäckebrödsbagare vann Vismas trendpris

Hon startade sitt företag i somras, nu har hon utsetts till årets trendskapande nyföretagare. Ise Ljungqvist från Hejde på Gotland tog emot utmärkelsen på den årliga Trendgalan på Vasateatern i Stockholm på tisdagskvällen.

Priset, som delades ut av Visma Spcs, består av ett ekonomiskt bidrag på 25 000 kronor till hennes företag. Det motsvarar en tusenlapp för varje år som gått sedan det jubilerande, småländska programvaruföretaget grundades. Så här löd juryns motivering:

"Med en målmedveten satsning har Ise Ljungqvist visat att det är fullt möjligt att omsätta egna idéer, erfarenheter och kunskaper i företagande. På mindre än ett halvår har hon både startat sin verksamhet och etablerat en stabil närmarknad för sina produkter. Med sitt entreprenörskap har Ise skapat sysselsättning och inkomster åt sig själv samtidigt som hon visar att det i grunden är lätt att starta och kul att driva företag."

Startade i somras
Ise Ljungqvist startade sitt bageri i somras och redan säljs hennes närproducerade knäckebröd i tio gotländska mat- och delikatessbutiker.

- Fördelen med att driva eget är att jag kan anpassa verksamheten helt efter mina egna behov. Dessutom gillar jag ansvaret gentemot kunderna, som följer av att det faktiskt är mina egna produkter jag säljer, säger Ise.

Prispengarna ska hon satsa i utvecklingen av en förpackning som ska klara längre transporter. Ett av hennes mål är nämligen att utvidga marknaden.

Ändrad attityd till företagande
Vismas trendpris instiftades för att rikta uppmärksamhet på det faktum att det aldrig tidigare funnits ett så stort intresse som nu för att starta eget.

- Det är i de små företagen som tillväxten och de nya arbetstillfällena kommer att skapas, säger Rolf Dahlberg, vd i Visma Spcs och prisutdelare på galan. Med det här priset vill vi uppmärksamma de förändringar i attityder till att driva eget som finns i samhället.

Rolf Dahlberg, vd Visma Spcs AB, 0705-20 01 30, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef Visma Spcs AB, 0708-39 69 25, lars.fredell@visma.se

Taggar: