Hållbara företag viktigt för sex av tio kunder

Drygt sex av tio svenskar, 65 procent, tycker att det är viktigt att företaget man är kund hos har ett aktivt hållbarhetsarbete. Viktigast är företagens hållbarhetsarbete för kvinnor. Det visar en ny undersökning av företaget Verian på uppdrag av Visma Spcs.

– Företag som arbetar aktivt med hållbarhet skapar nya affärsmöjligheter, fördjupar sina kundrelationer och blir en mer attraktiv arbetsgivare. I takt med att EU:s krav på hållbarhetsredovisning blir mer omfattande kommer även de storbolag som omfattas sannolikt lägga stor vikt vid hållbarhetsarbetet när de väljer leverantörer, säger Jens Ahlstrand, hållbarhetsansvarig på Visma Spcs.

Totalt tycker 65 procent av svenskarna att det är viktigt att företaget man är kund hos har ett aktivt hållbarhetsarbete. Bland kvinnor är det ännu fler, 74 procent, som tycker det är viktigt, medan bara drygt varannan man, 56 procent, tycker att leverantörernas arbete med hållbarhet är väsentligt. Bland de äldre åldersgrupperna, 50–79 år, är det en större andel som anser att hållbara leverantörer är viktiga, jämfört med svenskar i åldern 18–49 år, cirka 70 respektive cirka 60 procent.

Samtidigt har knappt två av tio småföretagare, 19 procent, en fastslagen plan för sitt hållbarhetsarbete. Trots att så få företag har en utarbetad hållbarhetsstrategi, anser fem av tio småföretagare, 49 procent, att ett aktivt hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar.

Det visar en tidigare kartläggning som Visma Spcs genomfört bland över 800 småföretagare.

Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag och var tredje skattekrona till kommunerna kommer från småföretagandet. Det gör landets småföretag till en viktig kugge för att bygga ett hållbart samhälle, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

I Sverige finns drygt en miljon företag registrerade hos Bolagsverket, varav merparten är små bolag med upp till nio anställda.

För mer information, kontakta gärna:
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Jens Ahlstrand, hållbarhetsansvarig Visma Spcs, 070-279 30 78, jens.ahlstrand@visma.com
Malin Fredriksson, pr-ansvarig Visma Spcs, 073-313 43 88, malin.fredriksson@visma.com

Fakta: Om undersökningen
Fem tips: Så kan småföretagare öka lönsamheten och bidra till en hållbar omställning

Fakta: Om undersökningen:
På uppdrag av Visma Spcs genomförde Verian 1 000 online-intervjuer i maj 2024 med personer mellan 18–79 år.

”Hur viktigt är det att företag du är kund hos, privat eller på jobbet, harett aktivt hållbarhetsarbete?” (Svar i procent)
Totalt Kön Ålder
Män Kvinnor 18-29 30-49 50-64 65-79
Mycket viktigt 15 11 19 14 14 12 21
Ganska viktigt 50 45 55 47 44 58 52
Inte särskilt viktigt 22 28 16 25 25 20 17
Inte alls viktigt 7 11 4 7 11 5 5
Tveksam, vet ej 6 6 7 7 7 5 6

1. Håll det enkelt
Använd digitala verktyg, mycket av klimatavtrycket går till exempel att hitta genom bokföringen. Fokusera på den del i verksamheten som gör störst skillnad och trappa upp hållbarhetsarbetet gradvis.

2. Utgå från affären
Ta reda på vad som kännetecknar era kunder, vilka tjänster eller varor de köper och vilka ändringar ni kan göra för att bli ännu mer hållbara och lönsamma.

3. Ta fram en plan
En konkret plan hjälper er att gå från ord till handling. Företag som arbetar aktivt med hållbarhet skapar nya affärsmöjligheter, fördjupar sina kundrelationer och blir en mer attraktiv arbetsgivare.

4. Sätt mätbara mål
Bestäm konkreta mål som ni regelbundet följer upp och redovisar. Berätta löpande både hur ni arbetar för att nå målet och hur långt ni har kommit.

5. Berätta för omvärlden
När ni tar ert klimatavtryck på allvar och kan visa företagets resultat och ert pågående arbete kan ni skilja er från mängden och vinna lojalitet.

Om Visma Spcs
På Visma Spcs är vi övertygade om att nya idéer och företagande är nycklarna till en hållbar framtid. Med innovativa, automatiserade digitala tjänster och lösningar ger vi människor förutsättningar att fokusera på det som är viktigast för dem; att starta, driva och utveckla sina företag.

Rent konkret är vi en av Sveriges största leverantörer, och kanske den mest erfarna, av affärskritisk programvara inom bokföring, fakturering och lönehantering till små- och medelstora företag samt redovisningsbyråer. Lång erfarenhet alltså, men med stor och ständig nyfikenhet på nya smarta lösningar för framtiden - som förenklar företagandet. Besök oss på vismaspcs.se

Taggar:

Citat

Företag som arbetar aktivt med hållbarhet skapar nya affärsmöjligheter, fördjupar sina kundrelationer och blir en mer attraktiv arbetsgivare. I takt med att EU:s krav på hållbarhetsredovisning blir mer omfattande kommer även de storbolag som omfattas sannolikt lägga stor vikt vid hållbarhetsarbetet när de väljer leverantörer.
Jens Ahlstrand, hållbarhetsansvarig på Visma Spcs
Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag och var tredje skattekrona till kommunerna kommer från småföretagandet. Det gör landets småföretag till en viktig kugge för att bygga ett hållbart samhälle.
Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs