Kraftig ökning av unga som startar företag

Antalet unga som startar eget företag ökar kraftigt i Sverige. Sedan 2021 har nyföretagandet bland unga ökat med hela 55 procent. Det står i stor kontrast mot nyföretagandet generellt i landet, som minskat med 25 procent under samma period. Det visar en ny kartläggning från Visma Spcs, baserad på data från UC och Bolagsverket.

– Vi på Visma Spcs är övertygade om att företagare med nya idéer är nycklarna till en hållbar framtid. Fyra av fem jobb skapas i små- och medelstora företag och var tredje skattekrona till kommunerna kommer från småföretagarna. I tider av lågkonjunktur är det extra glädjande att så många unga går mot strömmen och startar eget företag, säger Charlotte von Sydow, vd på Visma Spcs.

Under årets första kvartal föll nyföretagandet i Sverige med 9 procent och jämfört med 2021 är nedgången hela 25 procent. Unga mellan 18 och 29 år är en grupp som tydligt går mot strömmen. 2 600 personer i åldersgruppen startade eget företag under första kvartalet 2024, en ökning med hela 55 procent sedan 2021. Det visar statistik från UC som Visma Spcs har analyserat.

Småföretagen är landets ryggrad. För att ännu fler unga ska våga förvandla sin passion till en företagsidé måste skolan ha förutsättningar att utbilda i entreprenörskap och alla gymnasieelever borde få delta i utbildningskonceptet Ung Företagsamhet, ett sätt att driva eget företag under skoltiden som har givit goda resultat i årtionden, säger Charlotte von Sydow.

Nyföretagandet ökar bland både unga män och unga kvinnor, men betydligt snabbare bland männen. Sedan 2021 är uppgången bland unga män hela 70 procent, medan motsvarande ökning bland kvinnor i samma ålder är 33 procent. Samtidigt visar Sifoundersökningar som Visma Spcs genomför årligen att var tredje svensk drömmer om att bli egen företagare.

– Ett brett och livskraftigt näringsliv är avgörande för att vi ska kunna ta oss ur lågkonjunkturen. Nu måste regeringen stärka trygghetssystemen och arbeta för ett gynnsamt företagsklimat som ger alla människor som drömmer om att driva företag bästa möjliga förutsättningar, säger Charlotte von Sydow.

I Sverige finns i dag omkring en miljon företag, varav merparten är små bolag med upp till nio anställda.

För mer information, kontakta gärna:
Charlotte von Sydow, vd Visma Spcs, 0703 92 01 22, charlotte.von.sydow@visma.com

Malin Fredriksson, pr-ansvarig Visma Spcs, 073-313 43 88, malin.fredriksson@visma.com

Fakta: Om statistiken
Tabeller och grafer

Fem tips: Så lyckas du med din företagsstart

Fakta: Om statistiken
Kartläggningen av nyföretagandet bland unga bygger på underlag från UC gällande enskilda näringsidkare mellan 18 och 29 år som registrerat sig för aktiv, skattepliktig verksamhet under åren 2021–2024. Statistiken är baserad på aktiva F-skattsedlar den dag statistik hämtas ut från UC. Att kartläggningen bygger på enskild firma, och inte exempelvis aktiebolag, beror på att enskild firma registreras med personnummer vilket gör att ålder och kön framgår av registreringen. I statistiken för nyföretagande generellt räknas de fyra vanligaste företagsformerna aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Många enskilda näringsidkare är enbart registrerade hos Skatteverket och finns då inte med i Bolagsverkets statistik.

Antal nya företag som startats av unga

Första kvartalet, år Antal nya företag Ökning jämfört med året innan  Antal företag startade av kvinnor Antal företag startade av män
2021 1 705 - 696 1 009
2022 1 844 8% 720 1 124
2023 2 333 27% 788 1 545
2024 2 640 13% 927 1 713

Fem tips: Så lyckas du med din företagsstart

1. Marknadsför ditt företag
Kommunicera i kanaler och sociala medier där du når din tänkta målgrupp. Skaffa en hemsida eller webshop och börja marknadsföra ditt företag.

2. Förstå dina kunder
Ta på dig kundens glasögon – vill du vara kund hos dig själv? Vad googlar dina kunder på, och hittar de dig när de gör det?

3. Skaffa kunder först
Börja skaffa kunder redan innan företaget är i gång – ditt företag startar först när du fakturerar din första kund. Och spara alla kvitton från uppstarten!

4. Håll koll på onödiga kostnader
Dålig likviditet kan vara ett hot även mot företag som går bra. Håll koll på likviditeten och undersök om du kan hyra i stället för att köpa saker.

5. Skaffa en mentor
Du behöver inte uppfinna alla hjul själv. Lär av andras erfarenheter genom att skaffa en mentor.

Om Visma Spcs
På Visma Spcs är vi övertygade om att nya idéer och företagande är nycklarna till en hållbar framtid. Med innovativa, automatiserade digitala tjänster och lösningar ger vi människor förutsättningar att fokusera på det som är viktigast för dem; att starta, driva och utveckla sina företag.

Rent konkret är vi en av Sveriges största leverantörer, och kanske den mest erfarna, av affärskritisk programvara inom bokföring, fakturering och lönehantering till små- och medelstora företag samt redovisningsbyråer. Lång erfarenhet alltså, men med stor och ständig nyfikenhet på nya smarta lösningar för framtiden - som förenklar företagandet. Besök oss på vismaspcs.se

Taggar:

Citat

Vi på Visma Spcs är övertygade om att företagare med nya idéer är nycklarna till en hållbar framtid. Fyra av fem jobb skapas i små- och medelstora företag och var tredje skattekrona till kommunerna kommer från småföretagarna. I tider av lågkonjunktur är det extra glädjande att så många unga går mot strömmen och startar eget företag.
Charlotte von Sydow, vd på Visma Spcs
Småföretagen är landets ryggrad. För att ännu fler unga ska våga förvandla sin passion till en företagsidé måste skolan ha förutsättningar att utbilda i entreprenörskap och alla gymnasieelever borde få delta i utbildningskonceptet Ung Företagsamhet, ett sätt att driva eget företag under skoltiden som har givit goda resultat i årtionden.
Charlotte von Sydow
Ett brett och livskraftigt näringsliv är avgörande för att vi ska kunna ta oss ur lågkonjunkturen. Nu måste regeringen stärka trygghetssystemen och arbeta för ett gynnsamt företagsklimat som ger alla människor som drömmer om att driva företag bästa möjliga förutsättningar.
Charlotte von Sydow