Mer välfärd för pengarna – hur är det möjligt?

Debatten om vinster i välfärden måste skifta fokus från fördelning av ekonomiska resurser till kvalitet. Professionell styrning och uppföljning kan frigöra miljarder, och rätt digitalt stöd kan effektivisera verksamheten. På så sätt kan landet som helhet få ut mer välfärd med befintliga resurser, menar Visma som håller seminarium i ämnet under Almedalsveckan.

– Om vi arbetar professionellt med styrning och uppföljning av inköp inom offentlig sektor kan vi skapa ytterligare vinster i välfärden med befintliga medel. Det krävs en sammanhängande styrning av offentliga upphandlingar med fokus på affären, säger Daniel de Sousa, vd för Visma Commerce.

Införs det tydliga mål och styrmedel genom best practice-tekniker från privat sektor i kombination med regelbunden uppföljning kommer resultatet att bli effektivare organisationer som får ut mer och fler innovativa lösningar.

– Det i sin tur ger en smartare resursanvändning och högre vinster för medborgarna, säger Daniel de Sousa.

Digital samordning blev lösningen
I Skaraborg har 15 kommuner gått samman om en gemensam socialjour som tar hand om akuta ärenden som inte kan vänta på handläggning under kontorstid. En säker, effektiv och elektronisk kommunikationslösning för användning inom den gemensamma socialjouren blev verktyget för att nå målen om bra kvalitet i välfärdsarbetet.

– Med väl valda digitala verktyg kan offentlig sektor möta de ständiga kraven att minska kostnaderna, effektivisera administrationen och spara miljön, säger Andreas Wikholm, vd för Visma Consulting.

Under Almedalsveckan utvecklar Visma de här frågorna vidare vid seminarier och debatter onsdagen den 1 juli och torsdagen den 2 juli.

Visma Commerce är Nordens största leverantör av inköps-, upphandlings- och anbudstjänster. Fler än 40 000 anbud lämnas samtidigt i företagets upphandlingssystem och man hanterar 2 miljoner order och 7 miljoner fakturor till ett transaktionsvärde av 7 miljarder kronor.

Visma Consulting tar fram IT-lösningar som ökar service, tillgänglighet och effektivitet. Ett av företagets nyckelområden är e-förvaltningsstödjande tjänster. Medarbetarna har både tekniskt avancerad kunskap och djup kunskap om kundernas verksamhet, efter att ha samarbetat med offentlig sektor i 40 år.

Läs mer: visma.se/almedalsveckan-2015/

För mer information, kontakta
Daniel de Sousa, vd för Visma Commerce, daniel.de.sousa@visma.com, 010-141 33 11
Andreas Wikholm, vd för Visma Consulting, andreas.wikholm@visma.com, 010-141 25 30