• Visma/

Modern SaaS-lösning från Visma effektiviserar och förbättrar arbetsmiljön i vården

Allt fler inom vård och omsorg väljer moderna SaaS-lösningar för att spara tid och resurser samt förbättra arbetsmiljön för personalen. Medvind WFM från Visma Enterprise underlättar genom att digitalisera arbetstidsplanering, schemaläggning, vakanshantering och attestering.

Sedan början av 2010 har vård- och omsorgsföretaget Attendo varit kund hos Visma Enterprise och nyttjat schemaläggnings- och bemanningssystemet Medvind WFM (Work Force Management) som en lokal lösning, samt arbetat i lönesystemet HR-plus. För några år sedan uppstod behovet av att ytterligare stärka och digitalisera arbetsprocesserna. Efter en 20 månader lång upphandlingsprocess har Attendo nu valt att uppgradera till ett nytt WFM-system.

– Vår målsättning med upphandlingen har varit att få ett modernt, tryggt, användarvänligt och automatiserat system som stödjer våra 800 chefer i deras dagliga arbete, säger Richard Domack, projektledare på Attendo.

Valet föll på att stanna kvar hos Medvind WFM, och uppgradera till SaaS-tjänsten, vilket innebär utökade automatiserade funktioner och ett effektiviserat arbetssätt för schemaläggning och bemanning. Förutom att investera i ett mer modernt och automatiserat system, satsar de även på en rad nya funktioner, såsom:

• WFM Analytics: för uppföljning av nyckeltal kopplat till WFM
  • Avancerat urval: samplanering mellan olika verksamheter, yrkeskategorier eller kompetenser
  • Automatiserad vikariehantering: bokning av vikarier med hög grad av automation utifrån uppsatta parametrar och kriterier
  • Mobil passmarknad: ger anställda möjlighet att via mobilen anmäla intresse för lediga arbetspass och genomföra passbyten med kollegor

– Förutom själva uppgraderingen av Medvind WFM kommer vårt framtida arbete tillsammans med Attendo även att inkludera utveckling av en ny webbplattform för medarbetare och chefer, samt framtagandet av en förbättrad helhetslösning mellan Medvind och HR- plus. Dessa lösningar minimerar administrationen och förbättrar användarupplevelsen för våra kunder, vilket känns mycket positivt, säger Kristin Johansson, affärs-och produktchefchef på Medvind WFM.

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Gerstenfeld, vd på Visma Enterprise AB

E-post: sofia.gerstenfeld@visma.com

Richard Domack, projektledare på Attendo

E-post: richard.domack@attendo.se

Om Visma Enterprise
Medvind WFM är en del av Visma Enterprise som utvecklar lösningar för att automatisera och förenkla verksamhetskritiska processer. Det ger våra kunder och deras medarbetare möjlighet att fokusera på det som gör dem framgångsrika. Besök oss gärna på visma.se/enterprise

Om Medvind WFM

Schemaläggnings- och bemanningssystemet Medvind WFM, en del av Visma Enterprise, är utvecklat för företag och organisationer med fler än 500 anställda. Med Medvind WFM effektiviserar och digitaliserar du din arbetstidsplanering, schemaläggning, vakanshantering och attest, och kan enkelt följa upp, analysera och optimera din bemanning. Besök gärna vår webbsida.

Om Attendo

Som Nordens största omsorgsföretag erbjuder Attendo äldreomsorg, omsorg till personer med funktionsnedsättning samt individ- och familjeomsorg. Företaget grundades för över 35 år sedan när de fick Sveriges första entreprenadavtal inom hemtjänsten i Danderyd, och har idag över 800 verksamheter och 35 000 medarbetare i Sverige, Finland och Danmark. Besök oss gärna på attendo.se.