Nästan alla vill köpa terminalglasögon i butik

Nästan alla företagare, hela 95 procent, föredrar att köpa sina terminalglasögon i butik. Bara 5 procent kan tänka sig att köpa glasögonen över nätet. Det visar en undersökning från Visma i samarbete med Synoptik.

– Man vill helt enkelt kunna prova glasögonen innan man köper dem. Glasögon använder du under en ganska lång tid och då är det viktigt att de sitter bra och är bekväma. Det är svårt att prova glasögonen över nätet, menar Theres Briger, produktchef på Synoptik.

– Det är intressant att så många företagare fortfarande föredrar att handla i butik istället för att handla över nätet. Samtidigt övergår många leverantörer till att börja sälja sina produkter, enbart eller delvis, över nätet för att öka tillgängligheten för kunderna, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

Passform och rätt styrka är viktigast
Passform och att glasen har rätt styrka är de viktigaste kriterierna när anställda ska välja terminalglasögon. Design och kvalitet anses vara mindre viktigt. Längst ner på listan ligger service och pris.
– Det kan tänkas självklart att passformen och rätt styrka spelar störst roll vid köp av terminalglasögon. Därför är det väldigt viktigt att man genomgår en synundersökning innan man gör en beställning av glasögonen, förklarar Theres Briger.

Inköpsavtal för företag
Visma Advantage samförhandlar inköpsavtal till 9 500 små och medelstora företag. Terminalglasögon är ett av många avtal som finns tillgängliga för kunder hos Visma Advantage. I samarbete med leverantörerna genomför de kundundersökningar regelbundet. 150 företagare deltog i undersökningen om terminalglasögon.

– Tack vare vår stora kundvolym kan vi ta fram intressant information om företags inköpsvanor och därigenom anpassa våra avtal efter hur våra kunder faktiskt utnyttjar dem, säger Henrik Salwén.

Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, 08-534 817 50, henrik.salwen@visma.se
Theres Briger, produktchef på Synoptik, 070-606 27 42, tbr@synoptik.se