Nya tidens Gnosjöanda i Årets nyföretagarkommun

- När det gäller nyföretagande har Gnosjö tidigare varit långt ifrån de bästa orterna i landet, men nu kan man se en markant förändring. Den beror bland annat på en målmedveten satsning på fler nya företag, säger Lars Fredell, informationschef hos Visma och en av juryns fyra ledamöter.

Priset ”Årets nyföretagarkommun” är instiftat av program- och tjänsteleverantören Visma och stiftelsen Jobs and Society, som står bakom Nyföretagarcentrum. I år delas priset ut för tredje gången. Strängnäs och Helsingborg är de tidigare vinnarna.

Nio kommuner i lika många kategorier var nominerade att bli 2007 års bästa nyföretagarkommun: Gnosjö, Härjedalen, Laholm, Lund, Sigtuna, Solna, Stockholm, Strömstad och Ängelholm.

Juryns val föll på Gnosjö – sedan länge känt för sitt goda företagsklimat men först på senare år med tecken på en förändring i det traditionella bruksmönstret. Kommunen bidrar till detta bland annat genom att ha skapat en kommunalrådstjänst på halvtid enbart med fokus på nyföretagande.

I sin motivering skriver juryn så här om Gnosjö: ”För ett aktivt deltagande i en framgångsrik process för att vända en negativ trend på en traditionsrik industriort till en positiv utveckling med plats för nya generationers entreprenörsanda. I det arbetet har kommunen tillsammans med många lokala aktörer gett Gnosjöandan med dess nätverk och samarbeten ny vitalitet och en framtidsinriktad innebörd.”

Prispengarna ska enligt instiftarnas regler användas för att uppmuntra initiativ och aktiviteter som gynnar nyföretagandet på den vinnande orten.

För mer information kontakta Lars Fredell, informationschef Visma, 0708-39 69 25, lars.fredell@visma.se Mats Evergren, Jobs and Society, 0708-14 44 04, mats.evergren@jobs-society.se Eddie Davidsson, Gnosjö kommun, 0706-30 10 22, eddie.davidsson@gnosjo.se