Nyföretagandet - en repris på förra sommaren

Nyföretagandet gjorde som vädret – en repris på förra sommaren. Därmed blev det också ett av de bästa de senaste tio åren. Det visar statistik som Visma sammanställt från Bolagsverket.

Under augusti månad i år registrerades 4 996 nya företag i landet jämfört med 5 113 motsvarande månad 2011. Det innebär en minskning med 2,3 procent jämfört med augusti månad i fjol.

När hela sommaren sammanfattas minskade nyföretagandet i Sverige från 13 771 perioden juni till och med augusti i fjol till 13 403 i år, vilket ger ett minus på 2,7 procent. Nyregistreringarna den här sommaren blev trots minskningen de nästa största i landet de senaste tio åren.

Starka och mindre starka län
Sedan början av året har antalet nya företag minskat med 11,9 procent i hela landet, eftersom nyföretagandet var ganska beskedligt under våren. Till och med augusti i år har 42 128 företag registrerats jämfört med
47 836 de åtta första månaderna förra året.

Samtliga län står på minus räknat från årsskiftet. I augusti avvek dock sex län genom att notera positiva månadssiffror. Det var Sörmland (+35,6%), Östergötland (+15,7%), Norrbotten (+14,8%), Örebro län (+13,9%), Blekinge (+12,0%) och Värmland (+6,1%).

Storstäderna backar också
De tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö – som tillsammans svarar för nästan vart fjärde nytt företag – står samtliga på minus sedan början av året. I augusti var minskningen störst i Malmö kommun
(-20,4%), men sedan årsskiftet tappar Stockholms kommun mest av de tre och står nu på minus 12,2 procent.

I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna; aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Sedan reglerna för aktiebolag förenklades 2010 har dessa seglat ifrån de enskilda firmorna som den mest populära företagsformen. Sju av tio nya företag som registreras hos Bolagsverket är aktiebolag. Många enskilda näringsidkare är dock enbart registrerade hos Skatteverket (moms och F-skatt).

• Länsvis statistik över nyföretagandet i augusti 2012 finns i det bifogade PDF-dokumentet.

Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 0708-39 69 25

Taggar: