Nyföretagandet rasar

Under början av tredje kvartalet gjorde nyföretagandet ett glädjeskutt, med en uppgång på hela 14 procent under juli. I augusti rasade antalet nya företag med hela 20 procent. Det kraftiga raset dämpades under september, men det blev ändå en nedgång på 7 procent jämfört med samma månad i fjol. Totalt blev raset 7 procent under tredje kvartalet, visar ny statistik från Bolagsverket som sammanställts av Visma Spcs.

– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. Om regeringen menar allvar med att öka tillväxten och bygga Sverige rikare igen, behövs politiska beslut som ger företagare ett lika bra skyddsnät som anställda, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Under första halvåret minskade nyföretagandet i Sverige med 9 procent jämfört med samma period 2023. I juli hämtade nyföretagandet sig avsevärt och antalet nya företag ökade i stället med hela 14 procent. Trendbrottet blev dock kortvarigt och nyföretagandet rasade med hela 20 procent i augusti och 7 procent i september. Det innebär att nyföretagandet rasat med 7 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period i fjol.

Störst har nedgången varit i Kronoberg, där antalet nya företag har minskat med hela 18 procent under tredje kvartalet i år jämfört med i fjol. Därefter följer Uppsala län där nyföretagandet rasade med 15 procent samt Gävleborg och Kalmar län nedgången var 13 procent. Gotland och Västerbotten går tydligt mot strömmen, där ökade nyföretagandet med 18 respektive 10 procent. Det visar statistik från Bolagsverket som Visma Spcs har analyserat.

Småföretagen är landets ryggrad och bidrar med var tredje skattekrona till kommunerna. De kommuner som lyckas skapa goda förutsättningar så att ännu fler vågar förvandla sin passion till en företagsidé får ett välbehövligt tillskott till sin budget, säger Boo Gunnarson.

Enligt Sifoundersökningar som Visma Spcs genomför årligen drömmer var tredje svensk om att bli egen företagare. Ett av de vanligaste skälen till att inte förverkliga sin företagsdröm är att den ekonomiska tryggheten för småföretagare upplevs vara sämre än den för anställda.

– Om Sverige ska bli rikare behöver trygghetssystemen förbättras, så att de som skapar landets nya arbetstillfällen inte straffas när de blir arbetslösa, sjuka, får barn eller av annan anledning inte kan arbeta. Det skulle samtidigt stimulera företagande, skapa nya jobb och vända konjunkturen, säger Boo Gunnarson.

För mer information, kontakta gärna:
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Malin Fredriksson, pr-ansvarig Visma Spcs, 073-313 43 88, malin.fredriksson@visma.com

Fakta: Statistik över nyföretagandet på riks- och länsnivå
I Sverige finns omkring en miljon företag registrerade hos Bolagsverket, varav merparten är små bolag med upp till nio anställda.

Till siffrorna över nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna: aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Många enskilda näringsidkare är enbart registrerade hos Skatteverket och finns då inte med i Bolagsverkets statistik.

Förändring i antal nyregistrerade företag per län (i procent)

Län Juli Augusti September Kvartal 3
Östergötland 29% -16% -3% 0%
Riket 14% -20% -7% -7%

Källa: Bolagsverket

Fem tips: Så lyckas du med din företagsstart

1. Marknadsför ditt företag
Kommunicera i kanaler och sociala medier där du når din tänkta målgrupp. Skaffa en hemsida eller webshop och börja marknadsföra ditt företag.

2. Förstå dina kunder
Ta på dig kundens glasögon – vill du vara kund hos dig själv? Vad googlar dina kunder på, och hittar de dig när de gör det?

3. Skaffa kunder först
Börja skaffa kunder redan innan företaget är i gång – ditt företag startar först när du fakturerar din första kund. Och spara alla kvitton från uppstarten!

4. Håll koll på onödiga kostnader
Dålig likviditet kan vara ett hot även mot företag som går bra. Håll koll på likviditeten och undersök om du kan hyra i stället för att köpa saker.

5. Skaffa en mentor
Du behöver inte uppfinna alla hjul själv. Lär av andras erfarenheter genom att skaffa en mentor.

Om Visma Spcs
På Visma Spcs är vi övertygade om att nya idéer och företagande är nycklarna till en hållbar framtid. Med innovativa, automatiserade digitala tjänster och lösningar ger vi människor förutsättningar att fokusera på det som är viktigast för dem; att starta, driva och utveckla sina företag.

Rent konkret är vi en av Sveriges största leverantörer, och kanske den mest erfarna, av affärskritisk programvara inom bokföring, fakturering och lönehantering till små- och medelstora företag samt redovisningsbyråer. Lång erfarenhet alltså, men med stor och ständig nyfikenhet på nya smarta lösningar för framtiden - som förenklar företagandet. Besök oss på vismaspcs.se

Taggar:

Citat

Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. Om regeringen menar allvar med att öka tillväxten och bygga Sverige rikare igen, behövs politiska beslut som ger företagare ett lika bra skyddsnät som anställda.
Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs
Småföretagen är landets ryggrad och bidrar med var tredje skattekrona till kommunerna. De kommuner som lyckas skapa goda förutsättningar så att ännu fler vågar förvandla sin passion till en företagsidé får ett välbehövligt tillskott till sin budget.
Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs