Oeniga myndigheter hotar viktig e-tjänst

Möjligheten för företagen att lämna in sina årsredovisningar elektroniskt riskerar att försvinna redan efter ett par år. Orsaken är att inblandade myndigheter inte kommer överens. Det avslöjar Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs, på Visma-koncernens blogg.

Vad det handlar om är övergången till elektronisk informationsinlämning från företagen till staten – en utveckling som bland annat den svenska regeringen varit en ivrig påskyndare av.

Tack vare en internationell standard för ekonomisk information (XBRL) har exempelvis Bolagsverket sedan 2007 kunnat ta emot elektroniska årsredovisningar. Flera leverantörer av ekonomiprogram, däribland Visma Spcs, anpassade snabbt sina bokslutsprogram för elektronisk inlämning.

– Men nu blir det stopp för den möjligheten. Enligt min mening är regeringen alltför mesig med att införa lagkrav. I stället för att minska pappersflöde och byråkrati i meningen ineffektivitet leder slappheten till att vi nu tvingas ta ett steg tillbaka, skriver Rolf Dahlberg i sitt blogginlägg.

Han fortsätter genom att ge den här bakgrunden:

”Bolagsverket har på olika sätt försökt få fler myndigheter att ansluta sig till den moderna tekniken och möjligheten till elektronisk informationsinlämning, grundad på XBLR-standarden. Så vitt jag förstått har de stångats blodiga med övriga myndigheter, som troligtvis drar sig för initialkostnaden för ett skapa ett effektivare och miljövänligare umgänge med näringslivet. Det är horribelt, eftersom både staten och näringslivet skulle vinna på att utveckla snarare än motarbeta övergången till elektronisk informationsinlämning. I det längre loppet är det lätt att se ekonomiska vinster för alla inblandade.

Det som nu skett är att en ny, internationell redovisningsstandard, ISA, har införts i Sverige. I den ställs nya krav på bland annat revisionsberättelsen och ingen vill ta ansvar för taxonomin – anpassningen av det elektroniska formatet enligt XBLR – och därmed är det i dag omöjligt att lämna en komplett årsredovisning på elektronisk väg i Sverige.

Visma Spcs beklagar djupt regeringens ointresse av att hjälpa till att effektivisera Sverige. Regeringen borde ta fram både piskan och moroten. Piskan i det här fallet är att lagstifta om att exempelvis endast godta elektroniska fakturor från näringslivet. Moroten skulle kunna vara att belöna företag som lämnar årsredovisningar elektroniskt så att de exempelvis får längre inlämningstider än de som går pappersvägen”.

Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs AB, 0470-70 60 39
Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 0708-39 69 25