PCI-certifiering i kortlösning ger ökad trygghet för Vismas kunder

- Visma är en s.k Payment Service Provider (PSP) som tar hand om butikens transaktioner. PCI-certifieringen är något vi arbetat med under en längre tid och vi ser den som ett mycket viktigt steg för att behålla en hög och säker servicenivå till våra kunder säger Åke Söderberg som är kort- och PCI-ansvarig på Visma Retail.

Vismas kortlösning Retail Card Solution är kassaintegrerad, vilket innebär många fördelar för såväl butik som kortinnehavare. Kassan kontaktar banken i realtid för kortauktorisation och beloppsbokning. Redovisningen blir säkrare och det säljande företagets likviditet stärks genom att pengarna så snabbt som möjligt hamnar på rätt konto. Fördelen med insamlingslösningen är att istället för att varje butiks kortterminaler kopplas upp mot banken, samlas alla butikers information in centralt och kontrolleras. Filerna skickas sedan varje natt i en större sändning till den inlösande banken. På så sätt minskar både felprocenten och arbetet med felsökning i korthanteringssystemet.

- Vi har även förberett vår kassalösning så långt det är möjligt genom att känsligt data krypteras och skyddas. Detta gör att butiken sedan kan PCI-certifiera övriga delar på ett enkelt sätt avslutar Åke Söderberg.

För ytterligare information kontakta: Kicki Berg, Visma Retail Försäljning +46 17674547 kicki.berg@visma.se

Om PCI Visa och MasterCard har enats om en säkerhetsstandard, Payment Card Industry, PCI Data Security Standard, som också American Express, Diners Club och JCB har anslutit sig till. PCI säkerhetsstandard beskriver hur kortnummer och annan transaktionsinformation ska hanteras och gäller såväl vid betalningar där kortet är fysiskt inblandat som vid post-telefonorder och e-handel. Syftet med PCI är att säkerställa att alla som hanterar kortinformation gör det på ett sådant sätt att obehöriga inte kommer åt informationen. Sammanfattningsvis definierar PCI hur känsliga data (t ex kortnummer) ska hanteras från inmatning vid betalningstillfället, till insamling, lagring, support och service

Läs mer om PCI på: www.pcisecuritystandards.org