Pris från Visma gav skolan tv-reklam

I maj 2012 utsågs Vansbro Utbildningscenter till Årets UF-skola. Priset från Visma bestod bland annat av att TV4 Dalarna gav bort reklamtid värd 250 000 kronor. I nyårshelgen är det premiär för reklamfilmen som producerats av skolans elever och lärare.

− Reklamfilmen kommer att visas mer än 600 gånger i TV4 Dalarna under januari månad. Man kan jämföra den reklamvolymen med lanseringen för ett större bilmärke, säger Anette Citron, områdesansvarig för skolor och utbildningsorganisationer på Visma.

– På skolan är vi otroligt stolta och glada över priset och att Visma utsåg oss till Årets UF-skola. Det är häftigt att se hur eleverna växer ur jantekostymen, får självkänsla och spänner bågen. Entreprenörskap i skolan är ett pedagogiskt förhållningssätt i klassrummen lika mycket som det är en kunskap om egenföretagande, säger Stefan Karlberg, lärare på Vansbro Utbildningscentrum.

I den nya gymnasiereformen har entreprenörskap en framskjuten position. Det handlar om att ta fram och utveckla elevers inneboende nyfikenhet, initiativförmåga och företagsamhet.
Vansbro Utbildningscenter var bäst i Sverige på detta 2012.

ŸVansbros reklamfilm och andra videor om ungt företagande finns på Facebook. Där pågår också en spännande tävling om den bästa nätbutiken bland det här läsårets UF-företagare. Här är länkarna:

För mer information, kontakta
Anette Citron, områdesansvarig för skolor och utbildningsorganisationer på Visma, 0470-70 61 32, anette.citron@visma.se
Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 0708-39 69 25

Fakta om UF-företagande
- UF står för Ung Företagsamhet och har funnits i Sverige sedan 1980
- Under ett gymnasieår ska UF-eleverna starta, driva och avveckla ett riktigt företag
- Under läsåret 2011/12 deltog fler än 20 000 gymnasieelever i Ung Företagsamhet
- Under läsåret 2011/2012 var 53 procent av eleverna tjejer
- Under läsåret 2011/2012 startades 6 452 UF-företag
- Sedan starten 1980 har 235 000 elever drivit UF-företag
- Nästan en av fyra elever, 24 procent, som drivit UF-företag startar senare i livet företag.

Taggar: