Proaktiv IT-säkerhet ger unikt skydd för kassasystemet

Visma har skrivit ett exklusivt partneravtal för säkra butiksdatasystem med utvecklingsbolaget SE46. Samarbetet innebär att Vismas kunder erbjuds en unik lösning med proaktivt skydd mot all okänd programvara.

Lösningen som integreras i säkerhetspaketet Visma Retail Security Solution (RSS) blir ett mycket kraftfullt erbjudande till nya som gamla kunder. Principen är enkel, inga andra program tillåts än de som butiken och butiksdataleverantören har godkänt. På detta sätt säkerställer man kundens miljö och omöjliggör att applikationer utan tillstånd körs på datorer och servrar hos kunden.

RSS ger ett proaktivt skydd mot all okänd programvara som annars kan innebära allvarliga driftstörningar, förlust av affärskritisk information, felaktigt systembeteende eller stillestånd. Ytterligare fördelar som lösningen medför är högre prestanda på kassor och servrar och en helt annan spårbarhet i alla ändringar som utförs i kassasystemet.

- Avtalet innebär att SE46 blir en viktigt partner för oss, inte bara in Sverige utan även på nordisk nivå, säger Thomas Nordqvist, vd i Visma Retail AB.

- Det vi nu kan erbjuda är en unik lösning som ger våra kunder ökad trygghet, förenklad vardag och säkrare IT-system i butik. Vi kommer också att kunna erbjuda våra kunder ett ansvarstagande som är unikt för branschen. Det handlar om att arbeta proaktivt och ligga steget före och inte reaktivt och steget efter som när det gäller traditionellt virusskydd, säger Thomas Nordqvist.

- Avtalet med Visma Retail är ett genombrott inom ett nytt segment samt helt i linje med SE46 fokus på skydd av verksamhetskritiska system. Avtalet med Visma är strategiskt viktigt för oss säger Fredrik Åhgren, vd i SE46.

- Vismas kunder kommer genom samarbetet att få butiksdatasystem med äkta proaktiv IT-säkerhet® . Helt skyddade från otillåten förändring av kassasystemet samt skydd mot skadlig kod med full spårbarhet. Detta ligger väl till i tiden med de trender som finns inom området elektroniska betalningar. Tillsammans med Visma kommer SE46 att erbjuda marknadens första säkra butiksdatasystem konstaterar Fredrik Åhgren.