Rekordhöga intäkter och fortsatt geografisk expansion för Visma

Ökad försäljning och nya uppköp lyfte Vismas omsättning ytterligare för tredje kvartalet.

Visma landar på en rekordhög omsättning på EUR 593 miljoner för tredje kvartalet 2023, en tillväxt på 15 procent jämfört med samma period föregående år. Resultatet före avskrivningar (EBITDA) blev EUR 203 miljoner, också en rekordnivå och en ökning med 18 procent jämfört med Q3 2022.

- Det har varit ett händelserikt kvartal för Visma med fortsatt tillväxt och geografisk expansion. Vår positiva utveckling drivs av en kombination av ökad försäljning till befintliga och nya kunder, uppköp av framgångsrika mjukvarubolag och en hård kostnadskontroll, säger Merete Hverven, Vismas koncernchef.

I slutet av kvartalet hade Visma 1,6 miljoner kunder i Europa och Latinamerika, en ökning med 18 procent under det senaste året.

- Bakgrunden till Vismas tillväxt och utveckling är insatsen våra närmare 15 000 medarbetare. Tillsammans levererar vi verksamhetskritisk programvara som våra kunder behöver för att säkra effektivitet och finansiell kontroll, säger Hverven.

24 förvärv under 2023

Visma genomförde åtta förvärv av mjukvarubolag under tredje kvartalet, däribland svenska Vklass som tillhandahåller en läroportal och belgiska Silverfin med nästan 320 000 slutkunder. Visma har också gjort sitt första förvärv på Island genom köpet av Payday samt i Chile med förvärvet av Laudus.

Så här långt under 2023 har Visma förvärvat 24 programvarubolag och M&A kommer att vara en viktig faktor för tillväxt och innovation i koncernen också framåt.

Vid slutet av tredje kvartalet nådde Vismas årliga repetitiva intäkter (ARR) 2,2 miljarder euro, en ökning på 24 procent förra året.

- Med den makroekonomiska och geopolitiska osäkerheten som fortsätter att prägla våra viktigaste marknader ger Vismas affärsmodell med SaaS-lösningar och återkommande abonnemangsintäkter både stabilitet och konkurrenskraft, säger Hverven.

Läs hela rapporten här.

Höjdpunkter för Q3 2023

• Omsättning på EUR 593 miljoner, 15 % tillväxt
  • EBITDA på EUR 203 miljoner, 18 % tillväxt
  • Årliga återkommande intäkter (ARR) nådde 2 175 miljoner EUR
  • Genomfört åtta förvärv under kvartalet

För mer information, kontakta gärna

Malin Carlson, PR och kommunikationsansvarig

Om Visma
Visma är en ledande leverantör av affärskritisk programvara i molnet, med en omsättning på 2,06 miljarder euro under 2022, 15 000 anställda och 1,6 miljoner kunder i Europa och Latinamerika. Genom att förenkla och automatisera arbetet för företag och organisationer av alla storlekar, möjliggör vi ett mer effektivt och välmående samhälle. Besök oss på visma.se.