Småföretagare: Ungas ingångslöner för höga

Sju av tio småföretagare tycker att ingångslönerna för unga utan yrkeserfarenhet är för höga. Det visar en dagsfärsk enkät från nyhetstjänsten Visma Infoline.

Lönestatistik, som Svenskt Näringsliv presenterar på sajten ekonomifakta.se, visar att löneskillnaderna mellan unga oerfarna personer och äldre yrkeserfaren personal ofta är små på svenska arbetsplatser.

Tittar man på medianlönen för unga och nya på arbetsmarknaden, 18–22 år, och jämför den med medianlönen för alla anställda, 18-64 år, är skillnaden i månadslön inte större än cirka 4 000 kronor. Medan en ung medarbetare har en medianlön på 18 640 kronor ligger medianlönen för hela den yrkesverksamma gruppen på 22 670 kronor.

Förklaring till ungdomsarbetslösheten
Att löneskillnaderna är så små betyder att arbetsgivare många gånger inte behöver gå upp särskilt mycket i lön för att anställa en erfaren person i stället för lägga resurser på att träna upp en ung och oerfaren arbetstagare.

Det kan vara en förklaring till varför arbetslösheten bland unga i dag uppgår till 26,6 procent, medan arbetslösheten i åldergruppen 35 till 54 år stannar vid 4,7 procent, enligt ekonomifakta.se. Nivån på ingångslönerna styrs av kollektivavtal och andra uppgörelser på arbetsmarknaden.

Om undersökningen
Enkätresultatet bygger på svar från 1 000 personer verksamma i mindre företag. Dessa svarade på frågan ”Är ungas ingångslöner för höga?”. 68,8 procent svarade ”ja”, 22,7 procent ”nej”, medan 8,5 procent valde alternativet ”vet ej”. Frågan ställdes via nyhetstjänsten Visma Infoline med 90 000 dagliga besökare.

För ytterligare information kontakta
Lars Fredell, informationschef för Visma Spcs, 0708-39 69 25, lars.fredell@visma.se

Taggar: