Småföretagare försiktiga användare av sociala medier

Användningen av sociala medier bland småföretagare och de som arbetar i mindre företag ökar mycket långsamt. En färsk undersökning från Visma visar att fyra av tio använder sociala medier, vilket bara är ett par procent fler än för ett år sedan.

Via nyhetstjänsten Visma Infoline ställdes på onsdagen frågan ”Använder du sociala medier som exempelvis Facebook eller Twitter?”. Knappt 40 procent svarade ja. När samma fråga ställdes för ett år sedan uppgav 37 procent att de använder sociala medier.

– Många företagare vill säkert använda sociala medier för att kommunicera med exempelvis sina kunder, men brist på tid och andra prioriteringar gör att de inte kommer igång. Sedan finns det naturligtvis också de som inte ser någon affärsnytta med det eller vet hur de ska få nytta av det, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs och själv twittrare.

– I min roll som företagsledare tycker jag att det är viktigt att utforska de sociala mediernas möjligheter. En del av detta är att själv delta med inlägg, tips och kunskaper. Den som inte bjuder på något får heller inget tillbaka, påpekar Rolf Dahlberg.

Flera orsaker
En annan orsak till att användningen av sociala medier inte ökar särskilt snabbt bland småföretagare kan vara det faktum att medelåldern bland företagare är relativt hög. Sociala medier är fortfarande mer etablerade bland ungdomar än bland äldre, även om exempelvis Facebook-användandet, enligt internationella undersökningar, har ökat i alla åldersgrupper det senaste året.

– Det finns dessutom många plattformar att använda för att skapa sina sociala nätverk, både privat och professionellt. Facebook och Twitter är två arenor, Linkedin och Myspace exempel på andra. Lägg därtill att företagaren helst ska hinna underhålla en egen hemsida samt sköta sin egentliga verksamhet och det säger sig själv att det kanske inte blir så mycket tid över för det sociala nätverkandet, säger Rolf Dahlberg.

Om undersökningen
Resultatet bygger på svar från 1 072 personer verksamma i mindre företag och visar att 39,5 procent av dem använder sociala medier. Resterande 60,5 procent uppger att de inte gör det. Hösten 2009 var fördelningen 37 procent ja mot 63 procent nej.

Rolf Dahlberg, vd Visma Spcs AB, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef Visma Spcs AB, 0470-70 60 50, lars.fredell@visma.se

Taggar: