Stabil fortsättning på nyföretagandet

Under årets två första månader ökade nyföretagandet i landet med drygt 6 procent jämfört med samma period 2009. Det visar ny statistik från Bolagsverket, sammanställd av programföretaget Visma Spcs.

Under januari och februari registrerades 11 024 nya företag, vilket är 665 fler än samma månader 2009. Det ger en ökning med 6,4 procent, vilket innebär att en sex månader lång positiv trend står sig.

Sex positiva månader
Vändningen började nämligen för precis ett halvår sedan. Perioden september 2008 till februari 2009, den ekonomiska krisen värsta fas, startades knappt 29 000 företag i landet.

Det ska jämföras med att det startats drygt 31 600 företag från september 2009 till februari 2010, en ökning med 9 procent. En annan positiv signal är att antalet företag som försvunnit genom avregistrering under samma sexmånadersperioder minskat med drygt 20 procent.

Februari månad gav ett tillskott på 5 089 nya företag i de vanligaste bolagsformerna aktiebolag, enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag. Det ska jämföras med 5 011 samma månad förra året.

Störst ökning på Gotland
De regionala skillnaderna är som vanligt betydande. Den största ökningen både i januari och i februari står Gotland för. För båda månaderna har Gotland en ökning på 48,9 procent. Därefter följer liksom i januari Halland (+20,0 procent) och Uppsala län (+19,3 procent). 13 av landets 21 län noterar ökningar för januari och februari sammanräknande.

– Det är mycket positivt att den trend som vi har sett de senaste sex månaderna står sig, säger Rolf Dahlberg vd för Visma Spcs. När fler vill starta eget och kan göra det med rätt stöd och rimliga villkor finns det gott hopp om att den ekonomiska krisen blir mer kortlivad än många först befarade.

I den bifogade pdf-versionen finns februari månads och året siffror län för län.

Läs även mer på Visma Spcs inspirationsplats www.nustartarviomsverige.se.

Rolf Dahlberg, vd Visma Spcs AB, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef Visma Spcs AB, 0708-39 69 25, lars.fredell@visma.se

För kommentarer till statistiken kontakta
Mats Evergren, Jobs and Society NyföretagarCentrum, 0708-14 44 04, mats.evergren@jobs-society.se