Stor ökning av nya företag första halvåret

Antalet nya företag ökade med 17,6 procent första halvåret jämfört med samma period i fjol. Det visar färsk statistik som programföretaget Visma Spcs sammanställt från Bolagsverket.

Under juni registrerades 5 594 nya företag jämfört med 4 503 samma månad förra året. Det ger en ökning under månaden med 24,2 procent.

Sedan årsskiftet har 32 687 nya företag registrerats mot 27 786 under första halvåret i fjol, vilket motsvarar 17,6 procents ökning.

Aktiebolagen ökar mest
För tredje månaden i rad ökar antalet nya aktiebolag allra mest. I juni var ökningen 60,5 procent, vilket innebär att utvecklingen mot fler aktiebolag efter halveringen av kapitalkravet den 1 april fortsätter.

– Den starka ökningen av antalet nya företag innebär att Vismas prognos på 60 000 nya företag under 2010 sannolikt överträffas. Prognosen bygger på att nyregistreringarna under året ökar med 9,5 procent jämfört med det svaga 2009. Nu pekar utvecklingen mot att vi gott och väl får mer än 60 000 nya företag och det är goda nyheter, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs i en kommentar till statistiken.

Ökning i samtliga län
Under första halvåret har nyföretagandet nu ökat i samtliga 21 län. Det har inte hänt på mycket länge. Den stabilaste ökningen svarar Västerbottens och Gävleborgs län för. Räknat från årsskiftet ligger samtliga län ligger över prognosen på 9,5 procent.

I juni var tillväxten av nya företag störst i Västerbottens län med en ökning på 78,6 procent. Där ökade också aktiebolagen allra mest under juni – med hela 209,1 procent.

Länkar till mer information
• Tabeller och grafik för fri publicering finns på news.cision.com/se/visma
• Följ kampanjen för fler nya företag och möt nya småföretagare på www.nustartarviomsverige.se
• Färska nyheter och inspiration för företagare i iPhone-appen Visma Infoline www.vismaspcs.se/app