Stor optimism om 2008 bland småföretagarna

Undersökningen gjordes via webben under onsdagen och totalt svarade 1.912 företagare på frågan ”Tror du att 2008 blir ett ännu bättre år för ditt företag?”. 69 procent svarade ja, 19 procent nej medan 12 procent var osäkra på hur året kommer att bli.

- Liknande optimism kan ses i andra undersökningar från i höstas, det intressanta nu är att det tycks finnas en stark framtidstro bland småföretagarna trots en viss osäkerhet om hur konjunkturen egentligen ska utvecklas, säger Lars Fredell, informationschef hos Visma Spcs.

Konjunkturinstitutets rapport för december visade exempelvis att orderingången till industrin bara hade ökat marginellt de senaste månaderna och att industrin är inne i en period med lägre tillväxt. Samtidigt är läget i byggbranschen, detaljhandeln och i de privata tjänstenäringarna fortsatt gott, enligt Konjunkturinstitutet.

- En mycket stor andel av de mindre företagen finns just inom tjänstenäringarna och handeln, vilket kan förklara den positiva synen på det nya året, säger Lars Fredell.

När SEB i december ställde frågor om det nya året till sin företagarpanel med 900 små och medelstora företag ansåg 43 procent att 2008 både skulle bli osäkert och svårbedömt. När drygt 1.900 av Visma Spcs småföretagskunder ställdes inför samma frågeställning är antalet osäkra betydligt färre, eftersom 31 procent inte vet hur året kommer att bli alternativt tror att det blir sämre än tidigare.

Enkäten genomfördes på Visma Infoline, som är Visma Spcs informationstjänst direkt i användarnas ekonomiprogram och har cirka 60.000 unika besökare varje dag. Visma är landets ledande leverantör av ekonomiprogram till mindre företag.

För mer information kontakta Lars Fredell, informationschef Visma Spcs AB, tel 0470-70 60 50, lars.fredell@visma.se