Två tävlar om att bli Årets nyföretagarkommun

Strömstad eller Åre - en av dem kommer att kunna kalla sig "Årets nyföretagarkommun 2009". Lågt nyföretagande gör att konkurrensen om titeln och prispengarna är mycket mindre än vanligt.

- Det normala är att vi nominerar nio kommuner i lika många kategorier, säger Lars Fredell, informationschef på programvaruföretaget Visma Spcs. Men under den 18 månader långa period som vi mäter nyföretagandet på är utfallet inte tillräckligt bra.

Tävlingen "Årets nyföretagarkommun" arrangeras av Visma Spcs i samarbete med Jobs and Society NyföretagarCentrum. I år är det femte gången som priset delas ut och första gången som antalet nominerade begränsas.

Finanskrisen vände positiv utveckling
Reglerna säger att nomineringarna ska göras utifrån utvecklingen av nyföretagandet de senaste 18 månaderna. Den största procentuella ökningen av antalet nya företag per tusen invånare leder till nominering i var och en av nio kategorier*.

- När finanskrisen slog till för ett år sedan bröts en tidigare mycket positiv trend, säger Mats Evergren på stiftelsen Jobs and Society NyföretagarCentrum. Fram till och med augusti förra året matchade vi det starka nyföretagandet året innan, men sedan vände kurvan nedåt.

Strömstad och Åre har dock stått emot den negativa utvecklingen sett över hela mätperioden från den 1 januari 2008 till den 30 juni 2009. De ska nu för juryn beskriva vilka insatser som påverkat den positiva utvecklingen och motivera varför just de ska bli "Årets nyföretagarkommun".

Två erfarna kandidater
Båda kandidaterna har varit nominerade två gånger vardera i tidigare finalomgångar. Vinnarna föregående år har varit Strängnäs 2005, Helsingborg 2006, Gnosjö 2007 och Norrtälje 2008.

Prissumman på 100.000 kronor får den vinnande kommunen disponera för stipendier till lokala inspiratörer. Syftet är att uppmuntra initiativ och aktiviteter som gynnar nyföretagandet. Juryn består av representanter för Visma Spcs och Jobs and Society NyföretagarCentrum. Priset delas ut på den årliga mässan "Eget företag" i Stockholm den 15 oktober.

Visma Spcs stöder arbetet för fler nya företag i landet, bland annat genom den pågående kampanjen www.nustartarviomsverige.se.

*/ Tävlingskategorierna är storstäder, förortskommuner, större städer, pendlingskommuner, glesbygdskommuner (Åre), varuproducerande kommuner, övriga kommuner med fler än 25.000 invånare, övriga kommuner med 12.500-25.000 invånare och övriga kommuner med färre än 12.500 invånare (Strömstad).

Lars Fredell, informationschef Visma Spcs, 0470-70 60 50, lars.fredell@visma.se
Mats Evergren, Jobs and Society NyföretagarCentrum, 08-14 44 00, mats.evergren@jobs-society.se