Visma Bokslut – nu med elektronisk årsredovisning

- Det handlar om flera tusen kunder – både företagare och redovisningskonsulter – som vi nu hjälper att förenkla inlämning av årsredovisningar för, säger Per Dahlin, ansvarig för utvecklingen av programmen för redovisningsbranschen hos Visma Spcs.

Sedan förra året har det gått att elektroniskt skriva under och skicka in kompletta räkenskapshandlingar till Bolagsverket via tjänsten e-räkenskap. Med räkenskapshandlingar menas årsredovisning, revisionsberättelse och fastställelseintyg.

I Bolagsverkets elektroniska tjänst ingår möjlighet för att styrelsemedlemmar och revisor att skriva under årsredovisningen. Detta görs med samma e-legitimation som exempelvis används vid ärenden hos Skatteverket och vissa internetbanker.

I den nya versionen av Visma Bokslut har programtekniska anpassningar gjorts för XBRL, som är den nya internationella standarden för överföring av ekonomisk information. Dessutom har en koppling byggts in för anslutning till Bolagsverkets elektroniska mottagning och signering av dokumenten.

Elektronisk årsredovisning är den senaste i raden av nätbaserade tjänster som Visma Spcs har tagit fram för landets småföretagare och redovisningsbyråer. Exempel på andra online-tjänster kopplade till programanvändningen är fakturering, skattedeklaration, kreditupplysning, tidsredovisning och lönebesked.

• Läs mer om Bolagsverkets webbtjänst e-räkenskap på www.bolagsverket.se.

XBRL är en förkortning för Extensible Business Reporting Language och är en XML-baserad standard för lagring, överföring och presentation av ekonomisk information.

För mer information kontakta Per Dahlin, utvecklingsansvarig redovisningsprogram Visma Spcs AB, tel 0470-70 60 00 Lars Rydell, projektledare Bolagsverket, tel 076-116 63 89