Visma förnyar inte titelsponsorskapet med Ski Classics

I takt med Vismas snabba globala tillväxt ser vi behov av nya strategier för att stärka varumärket globalt.

Europas ledande mjukvaruföretag Visma har beslutat att inte förnya sitt titelsponsorskap med Ski Classics efter sju säsonger. Vismas europeiska expansion gör att företaget ändrar inriktning för att nå en växande internationell målgrupp.

Ski Classics startade 2011 som en långdistansstour för längdskidor och har sedan dess blivit världens främsta och mest prestigefulla långloppstävling, både för amatörer och elitåkare. Birken, Vasaloppet och Marcialonga finns bland de cirka 14 tävlingarna som arrangeras varje säsong.

Visma blev titelsponsor för Ski Classics 2015. Sponsorskapet har gjort det möjligt för Visma att nå ut till sina målgrupper i ett unikt sammanhang.

Vismas vd Merete Hverven säger, "Vi är både stolta och tacksamma över att ha fått möjligheten att vara titelsponsor för Ski Classics under de senaste sju säsongerna. Vi har haft ett långt och givande samarbete och tillsammans har vi skapat positiva upplevelser mellan vårt varumärke, skidåkarna, publiken samt våra partner och kunder.”

Som titelsponsor har Visma jobbat med Ski Classics för att öka medvetenheten om långloppstouren, med en tv-publik under säsongen 2020/2021 på över 23 miljoner. Dessutom lanserade Visma 2016 Visma Ski Classics 4 Kids, ett årligt evenemang där barn gratis får tävla i längdskidåkning och samtidigt lära sig mer om sporten och kamratskap. Över 5 000 barn har deltagit sedan starten.

Visma kommer att fortsätta sitt samarbete med Ski Classics till och med slutet av säsongen 2021/2022.

"Visma har vuxit mycket under de senaste sju åren", säger Hverven. ”När vi inledde vårt partnerskap var vi i första hand ett nordiskt företag som fokuserade på att bygga vårt nordiska varumärke. Nu finns vi i mer än 20 länder i Norden, Benelux, södra och östra Europa samt Latinamerika.”

"Vårt fokus framöver kommer att ligga på att bygga Vismas varumärke internationellt genom flera olika initiativ på såväl våra kärnmarknader som nya marknader", avslutar Hverven. "Vi önskar Ski Classics lycka till tillsammans med en ny titelsponsor."

För mer information kontakta:
Aase Settevik
, Director of Brand & Communication, Visma: +47 920 49 559