Visma ger ännu fler tillgång till mobilt BankID

Alla kunder hos Visma Sirius kan nu erbjuda mobilt BankID till sina användare. Det gör att tiotusentals privatpersoner och företagare kan komma åt elektroniska tjänster var de än är.

– Vismas kunder kan nu med mobilt BankID identifiera sig till sina IT-system inte bara från sin dator utan även från sin mobiltelefon eller surfplatta, säger Andreas Wikholm, vd för Visma Sirius.

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Med Mobilt BankID kan man legitimera sig, utföra uppgifter och lämna elektroniska underskrifter.

Samma inloggning
Den enskilde medborgaren eller företagaren kan använda sig av en och samma e-legitimation oavsett om man ska logga in i sin internetbank, till sin kommuns e-tjänster eller hos en myndighet. Man kan dessutom logga in sig när och var man vill.

Den mobila BankID-lösningen är tillgänglig för kunder till Visma Sirius med tillgång till Vismas Federationstjänst. Främst rör det sig om kommuner, myndigheter och större företag.

– För den kommunala sektorn kan vi erbjuda ett sextiotal tjänster inom exempelvis bygg, boende, skola, vård och omsorg. För kommuninvånarna innebär det att de kan få tillgång till ett stort antal e-tjänster direkt från sin mobiltelefon, säger Andreas Wikholm.

Flera banker på gång
Användaren – den enskilde medborgaren eller företagaren – behöver dels installera ett BankID-program i sin mobil, dels hämta ett mobilt BankID hos sin internetbank. För närvarande har Swedbank och Skandiabanken stöd för mobilt BankID, men fler andra banker har meddelat att de följer efter under 2012.

Mobilt BankID fungerar på Iphone, Ipad, Ipod Touch samt på Androidtelefoner.

För mer info kontakta
Andreas Wikholm, vd för Visma Sirius, 08-633 22 50, andreas.wikholm@visma.com
Fredrik Karlsson, chefsarkitekt Visma Sirius, 0910-58 66 21, fredrik.karlsson@visma.com

Vismas Federationstjänst
är en lösning som hanterar användaridentiteter. En federerad användaridentitet kan användas inom flera olika organisationer, eftersom organisationerna har enats om hur man ska hantera identiteter. Har en användare autentiserat sig hos en organisation kan han med automatik bli autentiserad hos en annan organisation som ingår i federationen, det vill säga en single sign-on som överskrider organisationsgränserna.

Taggar: