Visma klart störst på ekonomiprogram för småföretag

Visma har ytterligare stärkt sin ställning som den marknadsledande leverantören av ekonomiprogram. De mindre aktörerna tar marknadsandelar från varandra. Det visar en oberoende undersökning från Sifo/Research International.

58 procent av de småföretagare som använder datorprogram för sin bokföring har ett program från Visma. Sifoundersökningen visar också att de närmaste konkurrenterna tappar marknadsandelar samtidigt som fler mindre aktörer dyker upp på marknaden.

Drygt sju av tio småföretagare tar hand om bokföringen på egen hand, varav merparten med datorstöd. Övriga lämnar bokföringen till en redovisningsbyrå.

Visma ökar, konkurrenterna tappar
Visma dominerar även marknaden när det gäller program för order, lager, fakturering samt för löne- och skattehantering. Avståndet till konkurrenterna ökar även här.

- Undersökningen visar att nya aktörer har svårt att ta sig in på marknaden och när de börjar synas i mätningarna är det framför allt de mindre leverantörerna som får släppa till kunder, säger Rolf Dahlberg, vd för Vismas småföretagssegment i Sverige.

- En annan slutsats som jag drar är att det inte går att hävda sig på marknaden enbart med prissättning och funktioner. Vår erfarenhet är att man måste bygga upp ett långsiktigt förtroende bland kunderna. I det ingår bland annat att kunna erbjuda en kompetent support och program som uppdateras med nya lagar och regler - kort sagt att vara småföretagarnas ekonomi- och it-avdelning, säger Rolf Dahlberg.

Störst på samtliga områden
Sifos mätning visar att Visma är störst på samtliga fyra undersökta programområden. Talen inom parentes avser förändring av procentandelar från mätningen 2003, dvs fem år tillbaka:

Programområde / Vismas marknadsandel / Närmaste konkurrents andel
Bokföring / 58% (+4) / 8% (-8)
Fakturering / 45% (+11) / 5% (-6)
Lönehantering / 41% (+5) / 15% (-10)
Skatt / 52% (+6) / 7% (-1)

Sifos undersökningar omfattar ett representativt urval av 500 svenska företag med upp till 20 anställda. Dessa utgör 98 procent av samtliga företag. Intervjuerna gjordes 12-23 maj.

Rolf Dahlberg, vd Visma Spcs AB, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef Visma Spcs AB, 0470-70 60 50, lars.fredell@visma.se