Visma och Sirius IT samarbetar inför reformen på apoteksmarknaden

Visma Retail och Sirius IT driver ett gemensamt projekt med huvudmålet att ta fram ett nytt IT-stöd för receptexpedition för nya och gamla apoteksaktörer. En prototyp presenteras för de blivande apoteksaktörerna tisdagen den 10 mars.

IT-stödet utvecklas som ett koncept där Vismas butiksdatalösning RetailSuite knutits samman med den tjänstearkitektur som Apotekens Service AB har etablerat. Konceptet har testats i prototypform i en s k proof of concept och ska nu verifieras av Apotekens Service AB.

Visma och Sirius iT håller på tisdag 10 mars ett seminarium för de blivande apoteksaktörerna och presenterar konceptet. Därefter går utvecklingen vidare i aktiv dialog med de blivande användarna via en förstudie som ger underlag för vidare vägval i processen att etablera ett nytt IT-stöd för butiksdatalösning och receptexpeditionsstöd.

- Vår butiksdatalösning i kombination med Sirius IT:s erfarenhet från förvaltning av Apotekets nuvarande IT-stöd gör att vi kan erbjuda ett mycket starkt gemensamt koncept, säger Peter Fischer, MD Visma Retail Nordic.

- Vi vill ge de blivande apoteksaktörerna ett samlat erbjudande om en ny central infrastruktur för butik som inkluderar delar såsom betalningshantering och säljstation med receptexpeditionslösning såväl som bakomliggande konsult- och expertstöd samt drift och driftteknisk förvaltning, säger Henrik Larsson på Sirius IT.

För ytterligare information kontakta:
Ove Stenmark, Kundansvarig, Visma Retail AB, 070-510 88 80 ove.stenmark@visma.se
Henrik Larsson, Sälj- och marknadschef, Sirius IT, 08-633 22 22 henrik.larsson@siriusit.com

Om Sirius IT
Sirius IT är ett nordiskt IT-företag med över 400 medarbetare som utvecklar verksamhetskritiska, kundanpassade lösningar till offentlig sektor samt utvalda delar av privat sektor. Sirius IT erbjuder portal- och e-tjänstlösningar, verksamhetskonsulter och arkitekter samt större förvaltningsåtaganden och projekt. Vi levererar även produkter för dokument-, ärende- och arkivhantering.

Vi har ett nära samarbete med våra kunder och har djupgående kunskap om deras verksamhet som vi kombinerar med solid expertis kring den senaste informationstekniken. Därför fungerar vi speciellt väl som strategisk samarbetspartner i långvariga kunduppdrag. Sirius IT-koncernens huvudkontor ligger i Köpenhamn. Sirius IT i Sverige har nära 150 medarbetare i Stockholm, Skellefteå och Malmö.

Bakgrund
Regeringen överlämnade förslaget om en reformerad apoteksmarknad till riksdagen den 20 februari. Förslaget innebär en liberalisering av reglerna för att driva apotek i Sverige. Därmed ges fler aktörer möjlighet att bidra till en säker, tillgänglig och kundanpassad läkemedelsförsörjning.

Sverige är ett av få länder i världen som fortfarande har monopol på apoteksmarknaden. Erfarenheter från andra länder visar att det finns stor potential att förbättra tillgängligheten. I Norge, som också har omreglerat sin marknad, har antalet apotek ökat med över 60 procent samtidigt som köerna i princip har försvunnit.

Apoteksverksamheten kommer även fortsatt att vara omgärdad av en strikt reglering. Alla apotek måste ha tillstånd från Läkemedelsverket och personalen måste ha adekvat utbildning.

Apoteket AB kommer att finnas kvar som en central aktör på en konkurrensutsatt marknad. Merparten av de apotek som Apoteket AB i dag äger ska vara kvar i statlig ägo. Resten kommer att avyttras till andra aktörer. Regeringen har också för avsikt att från den 1 november göra det möjligt att sälja vissa receptfria läkemedel i övrig handel.

(Källa till avsnittet Bakgrund: Pressmeddelande från Socialdepartementet 2009-02-20)