Visma presenterar nytt kvartalsrekord

Den organiska omsättningstillväxten uppgick till 9 procent och den organiska resultatökningen var 9,3 procent. Vinstmarginalen (EBITDA) blev 17,6 procent.

- Den organiska tillväxten kan förklaras med en hälsosam ekonomisk utveckling på de marknader som Visma verkar på kombinerat med ökad efterfrågan på Vismas produkter och tjänster, säger Vismas koncernchef Øystein Moan, som ser fortsatt tillväxt under resten av 2008.

- 2007 var ett rekordår för Visma, men 2008 kommer att bli ännu bättre och vi förväntar oss ett starkt resultat även det andra kvartalet. Finansmarknadskrisen tycks än så länge ha liten inverkan på de marknader där Visma verkar, och i själva verket kan svårigheterna på finansmarknaden skapa fler förvärvsmöjligheter.

Det första kvartalets omsättning i Visma blev 755 miljoner NOK jämfört med 705 miljoner samma kvartal i fjol. Vinstmarginalen (EBITDA) var 133 miljoner NOK, att jämföra med 122 miljoner i fjol.

Vismakoncernen redovisar goda resultat från samtliga divisioner och en särskilt god tillväxt när det gäller tjänster för outsourcing. Under första kvartalet gjordes dessutom förvärv av två svenska företag, Actit Outsorcing AB och Actit Affärssystem AB, som tillsammans väntas bidra med en omsättning på 68 miljoner SEK under 2008.

För mer information kontakta: Øystein Moan, koncernchef i Visma, tel +47 920 80 000

Vismas samtliga finansiella rapporter finns på www.visma.com