Visma Spcs och Venture Cup vill sätta fart på startup-Sverige

Visma Spcs är ny huvudpartner till Venture Cup, Sveriges största tävling för alla som drömmer om att starta företag. I tävlingen får entreprenörer över hela Sverige hjälp av experter från näringslivet att testa och förverkliga sina affärsidéer.

– Var tredje svensk drömmer om att starta eget företag. Tillsammans med Venture Cup kan vi vara med och förenkla företagandet och stötta fler entreprenörer att våga ta steget till eget företagande, säger Johan Lange, Brand Relations Lead på Visma Spcs.

Visma Spcs och Venture Cup ska samarbeta kring tävlingen Venture Cup IDEA. Det är en årlig tävling för alla som vill testa sina affärsidéer på ett tidigt stadium. Tävlingsbidragen bedöms utifrån kriterierna trovärdighet, idé och skalbarhet. Lensway, Naked Juicebar, Parkster och Let’s Deal är några av de företag som har deltagit i tävlingen tidigare.

– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. Nya idéer och nya företag behövs för att skapa jobb och skatteintäkter och värna välfärden. Därför är det viktigare än någonsin att inspirera fler till att våga förvandla sin passion till en företagsidé, säger Johan Lange.

Genom att delta i Venture Cup IDEA får deltagarna utbildning, handledning och tillgång till nätverk, vilket är vanliga framgångsfaktorer för entreprenörer.

Vi är mycket glada över partnerskapet med Visma Spcs. Nu kan vi kombinera vår kompetens i att stödja startups med Visma Spcs gedigna kunskap om nyföretagande. Tillsammans kan vi sätta en ny standard för hållbart entreprenörskap, säger Mehkar Sheikh, VD Venture Cup Sverige.

Venture Cup är Sveriges största tävling för att få fler att testa sina affärsidéer och skapa hållbara tillväxtföretag. Sedan starten 1998 har mer än 18 000 affärsidéer presenterats i tävlingen och ungefär en tredjedel av dem har utvecklats till företag.

För mer information, kontakta gärna:

Johan Lange, Brand Relations Lead Visma Spcs, 076 135 68 47, johan.lange@visma.com
Mehkar Sheikh, VD Venture Cup Sverige, 070 460 01 94, mehkar.sheikh@venturecup.se

Fakta om Venture Cup:
Venture Cup är Sveriges största tävling för att få fler att testa sina affärsidéer och skapa hållbara tillväxtföretag. För affärsidéer i ett tidigt skede arrangeras tävlingen Venture Cup IDEA och för tidiga startups finns tävlingen Venture Cup STARTUP.

Alla som bor, studerar eller jobbar i Sverige kan tävla. Sedan starten har mer än

Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av flera av landets största lärosäten och drivs som en ideell organisation i partnerskap med privat och offentlig sektor.

Fakta om Venture Cup IDEA:
Venture Cup IDEA är en tävling för affärsidéer i ett tidigt skede. Det är kostnadsfritt att delta och alla idéer är välkomna så länge tävlingsdeltagaren tävlar med sin egen idé och omsättningen är under 100 000 SEK, inklusive externt ägarkapital. Alla tävlingsbidrag utvärderas och bedöms utifrån kriterierna trovärdighet, idé och skalbarhet.

Om Visma Spcs
På Visma Spcs är vi övertygade om att nya idéer och företagande är nycklarna till en hållbar framtid. Med innovativa, automatiserade digitala tjänster och lösningar ger vi människor förutsättningar att fokusera på det som är viktigast för dem; att starta, driva och utveckla sina företag.

Rent konkret är vi en av Sveriges största leverantörer, och kanske den mest erfarna, av affärskritisk programvara inom bokföring, fakturering och lönehantering till små- och medelstora företag samt redovisningsbyråer. Lång erfarenhet alltså, men med stor och ständig nyfikenhet på nya smarta lösningar för framtiden - som förenklar företagandet. Besök oss på vismaspcs.se

Taggar:

Citat

Vi är mycket glada över partnerskapet med Visma Spcs. Nu kan vi kombinera vår kompetens i att stödja startups med Visma Spcs gedigna kunskap om nyföretagande. Tillsammans kan vi sätta en ny standard för hållbart entreprenörskap.
Mehkar Sheikh, VD Venture Cup Sverige
Var tredje svensk drömmer om att starta eget företag. Tillsammans med Venture Cup kan vi vara med och förenkla företagandet och stötta fler entreprenörer att våga ta steget till eget företagande.
Johan Lange, Brand Relations Lead på Visma Spcs
Johan Lange, Brand Relations Lead på Visma Spcs