Vismaenkät: Bara halvbra företagsklimat efter regeringsskiftet

I undersökningen deltog 1.900 personer genom att svara på frågan "Tycker du att företagsklimatet blivit bättre sedan regeringsskiftet för ett år sedan?".

38 procent svarade "ja", 48 procent svarade "nej" medan 15 procent svarade "vet ej" på frågan.

Efter valet har flera undersökningar presenterats som tittat närmare på hur småföretagarna ser på regeringsskiftet ur företagarsynpunkt. Men resultaten i dem har skilt sig åt.

Företagarförbundets rapport visade till exempel på stor missnöjdhet bland småföretagarna. Lägst betyg i den undersökningen fick regeringen i de frågor som rör arbetsgivaravgiften och förenkling av regler.

Samtidigt visade SEB:s företagarpanel på motsatt resultat. Enligt den tyckte majoriteten av de drygt 600 tillfrågade företagen att företagsklimatet förbättrats sedan valet 2006. Slopandet av förmögenhetsskatten, det ökade arbetskraftsutbudet och de sänkta inkomstskatterna lyftes fram som några av anledningarna.

För mer information kontakta Lars Fredell, informationschef Visma Spcs AB, 0470-70 60 50, lars.fredell@visma.se

Fakta om Visma Infoline Visma Infoline är Vismas nyhets- och informationstjänst för småföretagare. Tjänsten finns i ett eget fönster i samtliga program från Visma Spcs och har sedan starten i oktober 2004 haft drygt 40 miljoner besök. Det gör Visma Infoline till en av landets största nyhetsplatser för småföretagare.