Vismas tillväxt fortsätter och ökar expansionen i Europa

Visma ökar sin omsättning med 20 procent för tredje kvartalet med särskilt stark tillväxt inom SaaS. Försäljning av flera bolag utanför kärnverksamheten och hög förvärvsaktivitet accelererar tillväxten inom mjukvara och den geografiska expansionen.

Visma nådde en omsättning på 533 miljoner euro under det tredje kvartalet, en ökning med 20 procent jämfört med samma period förra året. EBITDA landade på 173 miljoner euro, en ökning med 12 procent från Q3 2021. Siffrorna är justerade efter försäljningen av Vismas it-konsultverksamhet, tidigare en del av VIsma Custom Solutions, som slutfördes i slutet av årets Q3.

- I en turbulent tid, både för verksamheter och samhället i stort, fortsätter Visma att leverera lönsam tillväxt i Q3. När det ekonomiska läget är osäkert har bolag och organisationer ett ännu starkare incitament att investera i mjukvara som automatiserar processer och ökar effektiviseringen, säger Merete Hverven, CEO Visma.

Ökade investeringar i produktutveckling och marknadsföring stärkte Vismas kärnerbjudande SaaS (Software as a Service) och bidrog till en organisk tillväxt på 27 procent inom detta område. Mer än 84 procent av koncernens omsättning kommer nu från produkter som levereras via molnet och årlig repeterbar omsättning (ARR) överstiger nu 1,9 miljarder euro.

Expansion i Europa

Under kvartalet genomfördes också förvärvet av det franska mjukvarubolaget Inqom, som automatiserar redovisningsprocesser genom artificiell intelligens. Förvärvet är Vismas första på den franska marknaden.

- Jag är väldigt glad över att vi nu även finns i Frankrike, där vi ser stor tillväxtpontential framöver. Många europeiska bolag har bara startat sin förändringsresa mot molnet och vi vill vara deras leverantör av verksamhetskritisk programvara. Tillgängliga överallt, säkra och alltid uppdaterade, säger Hverven.

Förutom förvärvet av Inqom så slutfördes affären av svenska Bokio under denna period. I slutet av kvartalet har 28 nya bolag med en sammanlagd omsättning på 97 miljoner euro förvärvats av Visma under 2022, att jämföra med totalt 42 bolag under hela 2021.

I slutet av september offentliggjorde Visma sitt bud på House of Control, ett norskt bolag som utvecklar SaaS-lösningar för kontraktshantering och IFRS 16 compliance. Budet, som går ut i slutet av oktober är enhälligt rekommenderat av House of Controls styrelse och ledning. House of Control har verksamhet i hela Norden.

Ett renodlat mjukvarubolag

Förvärv är fortsatt en central del av bolagets tillväxtstrategi men Visma har under 2022 också avyttrat flera bolag. I tillägg till redan nämnda försäljningen av it-konsultverksamheten har koncernen också beslutat att sälja sin Cloud Infrastructure Services (CIS) division och Visma Finance Norway under kvartalet.

- Försäljningarna av dessa bolag med verksamhet utanför vår strategiska kärna är drivna av vår övertygelse att bolagen kommer att nå starkare tillväxt och tydligare fokus som enskilda enheter. För Visma betyder detta en renodling av kärnverksamheten inom verksamhetskritisk, molnbaserad programvara, säger Hverven.

Höjdpunkter för tredje kvartalet 2022:

• Går in på den franska marknaden genom förvärvet av Inqom.
    • Omsättning på 533 miljoner euro, ökning på 20 % jämfört med samma kvartal föregående år
    • EBITDA på 173 miljoner euro, en ökning på 12 % jämfört med Q3 2021
    • Annualized Repeatable Revenue nådde 1 885 miljoner euro, 14 % organsik tillväxt
    • Slutfört försäljningen av it-konsultveksamheten (del av Visma Custom Solutions), påskriven överenskommelse om att sälja CIS-divisionen och Visma Finance Norway